Wiosna to okres ożywienia prac nad zagospodarowaniem posesji i ogrodów wokół nieruchomości. Ich właściciele podejmują działania mające na celu doprowadzenie po zimie terenów zielonych do poprzedniej świetności. Działania te dotyczą także posesji firmowych, a więc otoczenia budynków lub obiektów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. W związku z tym pojawia się pytanie o możliwość zaliczenia w ciężar kosztów uzyskania przychodów nakładów poczynionych w związku z zagospodarowaniem firmowych nieruchomości.

W pierwszej kolejności konieczne jest wskazanie na podstawowe zasady zaliczania ponoszonych wydatków w ciężar kosztów podatkowych według ustaw o PIT i o CIT. Mianowicie, stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o PIT (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT) za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem tych, które zostały wymienione w treści obu ustaw podatkowych jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W tym negatywnym katalogu znalazły się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów alkoholowych (art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT). W przepisie wskazane zostały przykłady kosztów mających charakter reprezentacji, więc nie jest to zamknięty katalog wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych. Dlatego w ciężar kosztów nie można zaliczyć żadnych wydatków mających charakter reprezentacji, także innych niż wymienione w ww. regulacjach. W konsekwencji, konieczne jest rozstrzygnięcie wątpliwości, czy i kiedy wydatki poniesione na zagospodarowanie firmowego „zieleńca" należy uznać za koszty reprezentacji. Rozstrzygnięcie to jest o tyle utrudnione, że regulacje ustaw o PIT i o CIT w żaden sposób nie definiują znaczenia pojęcia kosztów reprezentacji. Jednak, zgodnie z interpretacją ogólną ministra finansów z 25 listopada 2013 r. (DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521), za wydatki o charakterze reprezentacji należy uznawać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Do takiej kategorii trudno natomiast zaliczyć te nakłady ponoszone na zagospodarowanie firmowego terenu, które nie wykraczają poza granice zwyczajowo przyjętej formy czy architektury zieleni. Oczywiście należy przy tym pamiętać, że jeżeli nakłady ponoszone na zagospodarowanie firmowego terenu (np. otoczenia budynku firmowego) będą zmierzały wyłącznie do wykreowania wizerunku firmy (w sposób bardziej okazały czy wystawny od rozwiązań zwyczajowo przyjętych w tym zakresie), to możliwa stanie się kwalifikacja takich wydatków do kosztów reprezentacji, a więc do wydatków nieuznawanych za koszty podatkowe.

Poniesione na firmową posesję nakłady nie mają co do zasady charakteru reprezentacyjnych, więc powstaje pytanie o sposób ich rozliczenia w rachunku kosztowym. Jak wskazują organy podatkowe (interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi z 19 września 2009 r., IPTPB3/423-193/14-6/GG), koszty związane z zagospodarowaniem terenu firmowego - jeśli oczywiście nie mają charakteru wydatków reprezentacyjnych) – należy postrzegać jako koszty pośrednio związane z osiąganymi przychodami. Oznacza to, że mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Autor jest doradcą podatkowym