Developer - jak rozliczyć promocje

Jeśli spółka oferuje wykończenie mieszkań za 1000 zł, wspólnik zapłaci PIT od części tej kwoty odpowiadającej jego udziałowi. Nie wpłynie to na wysokość kosztów podatkowych.

Aktualizacja: 30.03.2017 08:23 Publikacja: 30.03.2017 08:01

Polacy przekonali się do inwestowania w nieruchomości.

Polacy przekonali się do inwestowania w nieruchomości.

Foto: 123RF

Krajowa Informacja Skarbowa rozstrzygnęła w interpretacji, w jaki sposób należy rozliczyć promocje.

Z pytaniem zwrócił się komandytariusz spółki komandytowej, którego udział w zyskach wynosi 49,99 proc. Spółka nie ma osobowości prawnej, dlatego podatnikami są wspólnicy. Płacą PIT od kwoty odpowiadającej udziałowi w zyskach. Spółka jest właścicielem nieruchomości. Co do zasady sprzedaje lokale mieszkalne w stanie deweloperskim. Na życzenie klienta możliwe jest jednak wykończenie pod klucz, m.in. malowanie pomieszczeń, ułożenie podłóg, zamontowanie drzwi wewnętrznych i wykończenie łazienek. Ze względu na dużą konkurencję rynkową spółka chce zorganizować akcję promocyjną. Zaoferuje klientom możliwość wykończenia lokalu w obniżonej cenie, np. 1000 zł.

Wnioskodawca chciał potwierdzić, że na gruncie ustawy o PIT jego przychodem będzie część przyjętej przez spółkę ceny promocyjnej odpowiadająca jego udziałowi w zysku spółki.

Druga kwestia dotyczyła kosztów uzyskania przychodów. Zapytał, czy może odliczyć część odpowiadającą jego udziałowi w zysku z całości wydatków poniesionych przez spółkę na nabycie elementów wykończenia i wyposażenia mieszkań.

Dyrektor KIS zgodził się z jego stanowiskiem. Wnioskodawca uznał, powołując się na wcześniejsze interpretacje podatkowe, że jego przychodem będzie część przyjętej przez spółkę ceny promocyjnej, proporcjonalna do udziału w zysku. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W tej sytuacji cena oferowana przez spółkę stanowi efekt udzielonej przez nią bonifikaty.

Z kolei do kosztów podatkowych zalicza się wydatki poniesione przez spółkę na nabycie elementów wykończenia i wyposażenia mieszkań. Późniejsza cena zbycia nie ma znaczenia.

numer interpretacji: 1462-IPPB1.4511. 75.2017.1.EC

Krajowa Informacja Skarbowa rozstrzygnęła w interpretacji, w jaki sposób należy rozliczyć promocje.

Z pytaniem zwrócił się komandytariusz spółki komandytowej, którego udział w zyskach wynosi 49,99 proc. Spółka nie ma osobowości prawnej, dlatego podatnikami są wspólnicy. Płacą PIT od kwoty odpowiadającej udziałowi w zyskach. Spółka jest właścicielem nieruchomości. Co do zasady sprzedaje lokale mieszkalne w stanie deweloperskim. Na życzenie klienta możliwe jest jednak wykończenie pod klucz, m.in. malowanie pomieszczeń, ułożenie podłóg, zamontowanie drzwi wewnętrznych i wykończenie łazienek. Ze względu na dużą konkurencję rynkową spółka chce zorganizować akcję promocyjną. Zaoferuje klientom możliwość wykończenia lokalu w obniżonej cenie, np. 1000 zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów