Z początkiem kwietnia przedsiębiorca utraci prawo do stosowania opodatkowania w formie karty podatkowej. Ma zamiar rozliczać podatek dochodowy według zasad ogólnych. W dniu utraty prawa do karty przedsiębiorca będzie więc musiał założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy powinien sporządzić spis z natury materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, które będzie posiadał w tym dniu? – pyta czytelnik.
Artykuł 39 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że podatnik, który zawiadomi w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o utracie warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej, jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić:
1) ewidencję i płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia warunki ustawowe określone w rozdziale 2 tej ustawy, albo
2) właściwe księgi, tj. księgi rachunkowe albo podatkową księgę przychodów i rozchodów (zob. art. 24a ustawy o PIT) - chyba że jest zwolniony od tego obowiązku - i płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z pytania wynika, że przedsiębiorca utraci prawo do płacenia podatku w formie karty podatkowej i w dniu utraty tego prawa zaprowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów (ponieważ zdecydował, że wybierze ogólne zasady płacenia podatku dochodowego). Zasady prowadzenia podatkowej księgi zostały określone w przepisach rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).