Dofinansowanie z funduszu socjalnego do wyjazdu do teatru - czy to przychód pracownika

Dofinansowanie z funduszu socjalnego do wyjazdu do teatru organizowanego dla pracowników będzie dla nich przychodem. Można tu jednak zastosować zwolnienie, którego próg wzrósł w 2018 r. z 380 zł do 1000 zł.

Publikacja: 07.03.2018 05:30

Dofinansowanie z funduszu socjalnego do wyjazdu do teatru - czy to przychód pracownika

Foto: AdobeStock

Spółka organizuje dla swoich pracowników oraz uprawnionych członków ich rodzin wyjazd do teatru. Kupuje dla nich bilety wstępu na spektakl oraz zapewnia transport (wynajmuje autokar). Uczestnikom wyjazdu oferowana jest także usługa gastronomiczna, zaliczana do kosztu wyjazdu. Wydatki związane z wyjazdem do teatru są częściowo finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i spółka różnicuje dofinansowanie ze względu na dochód w rodzinie pracownika. Pozostała część jest finansowana przez uczestników. Oferta wyjazdu do teatru adresowana jest do wszystkich pracowników oraz członków ich rodzin, ale uczestnictwo nie jest obowiązkowe. Zainteresowani deklarują chęć wyjazdu poprzez wpisywanie się na listę.

Czy tak zorganizowany wyjazd wymaga ustalenia przychodu pracowników, od którego należy naliczyć i pobrać zaliczki na PIT? – pyta właścicielka biura rachunkowego.

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, czyli zakłady pracy, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy (zob. art. 31 ustawy o PIT). Płatnicy obliczają i pobierają więc zaliczki na PIT od osób, które uzyskują od nich przychody ze stosunku pracy, w tym m.in. z nieodpłatnych świadczeń.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o PIT (określone zwolnienia) oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (zob. art. 11 ust. 1 ustawy o PIT).

Ustawa o PIT specyfikuje źródła przychodów. Jednym ze źródeł przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy (zob. art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT), a za pracownika w rozumieniu ustawy o PIT uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4 ustawy o PIT).

Nie tylko pensja

Do przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy zalicza się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT). Użyty tu zwrot „w szczególności" oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia, skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Gdy podstawą świadczenia jest zawarta z pracownikiem przez zakład pracy umowa o pracę, to wypłacone należności są przychodem ze stosunku pracy. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się nie tylko pieniądze, ale również wartość otrzymanych świadczeń w naturze czy nieodpłatnych świadczeń poniesionych na rzecz pracownika.

Wytyczne z wyroku Trybunału

Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia „nieodpłatne świadczenie". W praktyce przyjmuje się, że nieodpłatnym świadczeniem jest każde zdarzenie prawne i zjawisko gospodarcze, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu), przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzenie to może polegać na zwiększeniu majątku (aktywów) bądź uniknięciu jego pomniejszenia (zaoszczędzenie wydatków).

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r. (K 7/13) uznał m.in., że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:

- zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

- zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

- korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do zakupu biletów wstępu do teatru oraz wykupienie usługi transportowej i gastronomicznej dla pracowników oraz członków ich rodzin:

- zostało spełnione za zgodą pracownika, który skorzystał z niego w pełni dobrowolnie,

- zostało spełnione w interesie pracownika (a nie w interesie pracodawcy) i przyniesie pracownikowi korzyść w postaci uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

- korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi.

Wartość opisanego dofinansowania z zfśs spełnia więc warunki uznania go za przychód pracownika.

Zwiększyły się kwoty preferencji

Przychód ten może jednak korzystać ze zwolnienia z PIT. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1000 zł. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Zwolniona od podatku jest więc wartość świadczeń otrzymywanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

- świadczenia mają związek z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,

- są to świadczenia rzeczowe bądź pieniężne,

- są w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,

- ich wysokość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 1000 zł (do końca 2017 r. limit ten wynosił 380 zł).

Limit dotyczy całego roku

Opisane w pytaniu dofinansowanie z zfśs do zorganizowanego dla pracowników oraz ich rodzin wyjazdu do teatru jest dla zatrudnionych przychodem ze stosunku pracy z nieodpłatnych świadczeń. Przychód ten może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT do kwoty 1000 zł (kwota ta obejmuje wartość rzeczowych i pieniężnych świadczeń otrzymanych w skali całego roku podatkowego). Nadwyżka ponad tę kwotę jest przychodem ze stosunku pracy podlegającym opodatkowaniu, od którego pracodawca jako płatnik zobowiązany jest pobrać zaliczkę na PIT.

Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe, np. Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 7 grudnia 2016 r. (1061-IPTPB3.4511.888.2016.1.IC).

Autor jest doradcą podatkowym

Wycena zależy od rodzaju świadczenia

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2–2b ustawy o PIT (zob. art. 12 ust. 3 ustawy o PIT). Stosownie do art. 11 ust. 2a ustawy o PIT, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej świadczeniodawcy – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;

3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4) w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według powyższych zasad, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Spółka organizuje dla swoich pracowników oraz uprawnionych członków ich rodzin wyjazd do teatru. Kupuje dla nich bilety wstępu na spektakl oraz zapewnia transport (wynajmuje autokar). Uczestnikom wyjazdu oferowana jest także usługa gastronomiczna, zaliczana do kosztu wyjazdu. Wydatki związane z wyjazdem do teatru są częściowo finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i spółka różnicuje dofinansowanie ze względu na dochód w rodzinie pracownika. Pozostała część jest finansowana przez uczestników. Oferta wyjazdu do teatru adresowana jest do wszystkich pracowników oraz członków ich rodzin, ale uczestnictwo nie jest obowiązkowe. Zainteresowani deklarują chęć wyjazdu poprzez wpisywanie się na listę.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów