Taki wniosek płynie z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 listopada 2017 r. (0113-KDIPT2-3.4011.233.2017.3.AC).
Z wnioskiem o interpretację wystąpiła spółka, zamierzająca skorzystać z usług zewnętrznej firmy z zakresu kompleksowej obsługi prawnej, m.in. udzielania porad telefonicznych lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, jak i użytkowania systemu internetowego zapewniającego możliwość korzystania ze wzorców umów, pism oraz innych dokumentów niezbędnych w obrocie prawnym. Usługi te miały być jednak świadczone nie bezpośrednio na rzecz spółki, lecz na rzecz osób współpracujących z nią na wskazanych stanowiskach menedżerskich. Celem wprowadzenia takiego rozwiązania jest zwiększenie zabezpieczenia prawnego spółki poprzez zapewnienie ochrony prawnej kluczowym osobom zarządzającym.
Spółka dostaje karty dostępu
W zamian za z góry określone wynagrodzenie dla firmy zapewniającej obsługę prawną, spółka ma otrzymywać określoną liczbę niezindywidualizowanych kart dostępu (wraz z określoną liczbą kart rezerwowych), które umożliwiają korzystanie z kompleksowych usług prawnych przez osoby na stanowiskach wskazanych przez spółkę.
Karty udostępniane są spółce, która przydziela je osobom należącym do kadry menedżerskiej, współpracującym ze spółką na podstawie umów o pracę bądź cywilnoprawnych umów o zarządzenie (kontraktów menedżerskich). Karty nie są w żaden sposób spersonalizowane, a spółka nie ma żadnego wpływu na zakres ich wykorzystywania przez użytkowników. Karty przydzielane są obligatoryjnie każdej nowej osobie zajmującej określone stanowisko zarządcze w spółce, jednak to menedżer decyduje o ich aktywacji oraz stopniu wykorzystywania w okresie zatrudnienia.
Spółka zapytała organ o konieczność rozpoznania u osób należących do kadry menedżerskiej, którym zostały udostępnione opisane wyżej usługi prawne, przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń ze stosunku pracy bądź działalności wykonywanej osobiście.