Przedsiębiorca sam wylicza swój dochód i odprowadza zaliczki na PIT. Może jednak podpisać umowę poza działalnością gospodarczą i wtedy jego rozliczeniem zajmie się kontrahent. Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach.
Z pytaniem o rozliczenie wystąpiła lekarka, która planuje założyć działalność gospodarczą. Obecnie jest zatrudniona na podstawie umowy-zlecenia w dwóch placówkach i z jedną z nich chce kontynuować współpracę. Usługi konsultacji lekarskich wykonywane w swojej firmie będą tożsame z tym, co robi dla zleceniodawcy. Chciałaby jednak przychody z umowy-zlecenia rozliczać oddzielnie.
Uważa, że jest to możliwe. Przychody z umowy-zlecenia można wyłączyć z działalności gospodarczej. Zaliczki od nich powinien odprowadzać płatnik, czyli zleceniodawca.
Co na to fiskus? Podkreślił, że działalność gospodarcza to inne źródło przychodów niż działalność osobista, w której rozlicza się umowy-zlecenia. Przepisy ustawy o PIT nie zabraniają równoczesnego uzyskiwania przychodów z obu tych źródeł. Nie w każdej też sytuacji, w której zakres czynności wykonywanych na zleceniu jest identyczny z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej, przychód uzyskany ze zlecenia jest rozliczany w firmie. Każdą taką sytuację należy ocenić odrębnie.
Zdaniem skarbówki skoro umowa-zlecenie nie zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez lekarkę działalności gospodarczej, wynagrodzenie za nią będzie mogło być zakwalifikowane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Rozlicza je płatnik, czyli zleceniodawca. Potrąca on zaliczkę na podatek i odprowadza ją do urzędu.