PIT: Korekta kosztów po zapłacie długu w nowym roku

Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość faktur niezapłaconych do końca grudnia 2015 r., ale pod warunkiem uregulowania długu.

Publikacja: 11.02.2016 01:00

PIT: Korekta kosztów po zapłacie długu w nowym roku

Foto: 123RF

Prowadzę działalność gospodarczą i rozliczam się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W ubiegłym roku przekraczałem terminy płatności za nabywane towary, przez co musiałem korygować koszty uzyskania przychodu. Wiem, że te przepisy się zmieniły. Czy po zapłacie w bieżącym roku mam uwzględnić te koszty? Jeśli tak, to w rozliczeniu którego okresu mogę je uwzględnić przy obliczaniu zaliczek na podatek? – pyta czytelnik.

Będzie pan mógł ponownie zaliczyć do firmowych kosztów uzyskania przychodu opisane przez pana wydatki, ale dopiero po faktycznym uregulowaniu kwot należnych dostawcom.

Regulacje rzeczywiście się zmieniły i od 1 stycznia 2016 r. nie obowiązują już przepisy o tzw. zatorach płatniczych. Jednak na mocy przepisu przejściowego do opisanego przez pana przypadku stosuje się przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia ubiegłego roku.

Przypomnijmy mechanizm działania przepisów o zatorach płatniczych. Zgodnie z obowiązującym do 31 grudnia 2015 r. art. 24d ustawy o PIT w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kwoty wynikającej z faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - kwoty wynikającej z umowy albo innego dokumentu, i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik był obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów.

Gdy termin płatności był dłuższy niż 60 dni, koszty uzyskania przychodów należało zmniejszyć o kwotę wynikającą z faktury lub umowy z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli nie została ona uregulowana w tym terminie. W przypadku terminu płatności dłuższego niż 60 dni przepisy nie uzależniały nawet konieczności korekty kosztów od przekroczenia umownego terminu płatności.

Jeżeli po zmniejszeniu kosztów zobowiązanie zostało uregulowane, to podatnik w miesiącu, w którym uregulował zobowiązanie, zwiększał koszty uzyskania przychodów o kwotę zmniejszenia, czyli znów rozliczał koszty podatkowe.

Na mocy art. 5 ustawy z 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, podatnicy, którzy przed dniem wejścia w życie tej ustawy zmniejszyli koszty uzyskania przychodów, w zakresie możliwości zwiększenia tych kosztów, stosują przepisy art. 24d ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym do końca 2015 r.

Oznacza to, że może pan zwiększyć koszty uzyskania przychodu w miesiącu, w którym ureguluje pan zaległe zobowiązania.

Możliwość zwiększenia kosztów uzyskania przychodu opisała w interpretacji z 8 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy (ITPB1/4511-1059/15/MW). W piśmie tym czytamy: „Nie ma się tutaj do czynienia – formalnie rzecz biorąc – z wprowadzeniem metody kasowej potrącania kosztów. Koszty nadal mają być potrącane z chwilą ich poniesienia (w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz w przypadku kosztów pośrednio związanych z przychodami u podatników prowadzących księgi rachunkowe), ewentualnie w roku podatkowym, w którym podatnik uzyskał odpowiadające tym kosztom przychody (u podatników prowadzących księgi rachunkowe, w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami)". Pomimo to dopiero w momencie zapłaty będzie można ostatecznie rozliczyć koszty.

Podatnik, wspólnik spółki jawnej, zapytał o reguły zaliczenia do kosztów kwot zobowiązań, których spółka nie uregulowała w terminie w 2015 r. Izba wyjaśniła, że „Koszt początkowo jest kosztem uzyskania przychodów (niezależnie od jego zapłaty), następnie może przestać być kosztem uzyskania przychodów (w razie braku jego zapłaty) w sytuacji, gdy następnie zostanie zapłacony, to podatnik ma prawo do ponownego zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów. Powinno to nastąpić w momencie, w którym koszt ten zostanie zapłacony, co wynika wprost z treści art. 24d ust. 4 ustawy o PIT. Nie następuje to przez wsteczną korektę kosztów, tylko przez zaliczenie do kosztów (ich zwiększenie) na bieżąco".

Zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jak podkreśliła też izba, dotyczących zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów oraz zwiększenia kosztów uzyskania przychodów, dokonuje się na podstawie dowodów, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1a i 1b rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Zgodnie z tymi przepisami podstawą zapisów w podatkowej księdze, dotyczących zwiększenia kosztów po uregulowaniu płatności, mogą być dowody zawierające co najmniej: datę ich wystawienia oraz miesiąc, w którym dokonuje się zwiększenia kosztów, wskazanie faktury (rachunku), której zapłata dotyczy, wskazanie kwoty, o którą podatnik zwiększa koszty, wskazanie dowodu potwierdzającego uregulowanie zobowiązania, o które podatnik zwiększa koszty, i podpis osoby sporządzającej dokument.

Prowadzę działalność gospodarczą i rozliczam się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W ubiegłym roku przekraczałem terminy płatności za nabywane towary, przez co musiałem korygować koszty uzyskania przychodu. Wiem, że te przepisy się zmieniły. Czy po zapłacie w bieżącym roku mam uwzględnić te koszty? Jeśli tak, to w rozliczeniu którego okresu mogę je uwzględnić przy obliczaniu zaliczek na podatek? – pyta czytelnik.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona