Prowadzę działalność konsultingową. Kupiłem mieszkanie i na biuro przeznaczyłem jeden pokój. Czy mogę wpisać do księgi przychodów i rozchodów część odsetek od kredytu, jaki zaciągnąłem na zakup mieszkania? – pyta czytelnik.
Jeśli część lokalu faktycznie jest przeznaczona na działalność, to związane z nią wydatki mogą być wpisane do księgi jako koszt uzyskania przychodów. Oczywiście proporcjonalnie. Przykładowo, jeśli wykorzystujemy na cele służbo- we jedną piątą mieszkania, to do kosztów zaliczymy tylko 20 proc. wydatków. Ta zasada powinna też dotyczyć odsetek od kredytu na zakup firmowego lokalu.
Co na to fiskus? Z reguły zgadza się na rozliczenie odsetek w kosztach. Spójrzmy na interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 26 listopada 2015 r. (IPPB1/4511-1041/15-4/AM). Wystąpił o nią radca prawny, który na prowadzenie działalności przeznaczył 25 proc. mieszkania. Jest to pokój, w którym spotyka się z klientami i przechowuje dokumenty oraz toaleta (także przeznaczona dla klientów). Przedsiębiorca co miesiąc spłaca odsetki od kredytu hipotecznego. Chciałby je zaliczyć – oczywiście proporcjonalnie – do podatkowych kosztów.
Skarbówka się z tym zgodziła. Podkreśliła, że wysokość odsetek należy wyliczyć w takiej proporcji, w jakiej pozostaje powierzchnia lokalu wykorzystywana w działalności gospodarczej do całkowitego metrażu (czyli w tej sytuacji 25 proc.).
Izba Skarbowa w Warszawie także kilka lat wcześniej (interpretacja z 8 lutego 2008 r., IPPB1/415-403/07-2/JB) zaakceptowała rozliczenie radcy prawnego odliczającego odsetki od kredytu na mieszkanie, które po ponad roku od zakupu przeznaczył częściowo na kancelarię. Skarbówka uznała, że odsetki zapłacone do dnia przekazania środka trwałego (lokalu) do używania stanowią element jego wartości początkowej, którą można amortyzować, natomiast uregulowane po tym dniu są bezpośrednim kosztem uzyskania przychodów.