We wniosku o interpretację spółka podała, że zajmuje się wykonywaniem usług budowlanych na zlecenie oraz sprzedażą materiałów budowlanych. Na potrzeby działalności nabywa materiały oraz wiele różnych usług i towarów.
Podatniczka wyjaśniła, że w trakcie roku podatkowego, a także po jego upływie, za zgodą kontrahentów zwraca nabyte, ale niewykorzystane materiały. Są one dokumentowane przez sprzedawców fakturami VAT korygującymi ewidencjonowanymi przez spółkę w ewidencjach prowadzonych dla celów VAT. Ponadto, na podstawie złożonych reklamacji oraz upustów zdarza się, że kontrahenci (sprzedawcy) zmniejszają należności z tytułu nabytych przez spółkę usług pośrednio i bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz z tytułu nabycia energii elektrycznej. Zmniejszenia te są robione także po upływie roku podatkowego.
Firma zapytała, w którym miesiącu lub roku podatkowym musi pomniejszyć koszty uzyskania przychodu w przypadku opisanych zwrotów dla kontrahentów. Konkretnie chodziło o to czy powinna to robić w roku podatkowym lub miesiącu, w którym zwrot – ewentualnie pomniejszenie – faktycznie wystąpił, czy może w rozliczeniu za rok podatkowy lub miesiąc, w którym spółka zaewidencjonowała materiał lub usługę, czy też energię elektryczną w księdze rachunkowej oraz zaliczyła do kosztów uzyskania przychodu. Sama uważała, że korekta powinna być ujmowana na bieżąco.
Innego zdania był fiskus. Stwierdził, że jeżeli rabat, upust, reklamacja lub zwrot materiałów, których następstwem jest wystawienie przez sprzedającego faktury korygującej, dotyczącej konkretnej sprzedaży, będą miały miejsce w roku podatkowym, następującym po tym, w którym spółka uzyska z nich przychód, to musi ona korygować koszty wstecz. Musi to zatem zrobić w rozliczeniu za rok poprzedni, w którym potrącono wydatki wynikające z pierwotnych faktur zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 15 ust. 4b i 4c ustawy o CIT.
Urzędnicy podkreślili, że korekta wielkości kosztu powinna być co do zasady zawsze uwzględniana w okresie rozliczeniowym, w którym został on już ujęty w ewidencji księgowej. Bez względu bowiem na to czy poniesiony koszt ma charakter bezpośredni czy pośredni, wystawiona faktura korygująca nie zmienia momentu jego poniesienia i potrącenia, a jedynie jego wysokość.