Koszty w CIT: Spółka nie odliczy części wydatków na CSR

Kwoty na wsparcie darowiznami finansowymi i rzeczowymi oraz sponsorowanie inicjatyw społecznych, kulturalnych i sportowych nie są kosztem uzyskania przychodów.

Publikacja: 03.01.2018 04:20

Koszty w CIT: Spółka nie odliczy części wydatków na CSR

Foto: 123RF

Firma prowadzi działalność gospodarczą w branży AGD. Angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, których celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Spółka zainicjowała w tym zakresie realizację kilku programów.

- Program 1 to konkurs grantowy na lokalne działania zaangażowania społecznego dla organizacji i instytucji. Zgłaszane są tu inicjatywy społeczne, spośród których trzy otrzymują wsparcie w formie grantu. Konkurs organizowany jest dwa razy do roku, każda edycja konkursu ma przyporządkowany temat przewodni.

- Program 2: Wolontariat pracowniczy. Polega on na zgłaszaniu przez pracowników spółki projektów, zwycięskie otrzymują wsparcie finansowe na ich realizację.

- Program 3: Długofalowe, strategiczne partnerstwa społeczne. Polega na współpracy spółki z wybranymi instytucjami/organizacjami działającymi w zakresie ważnych dla spółki celów społecznych (np. uczelnie, szkoły, szpitale, służby porządkowe, organizatorzy cenionych lokalnych wydarzeń kulturalnych). Współpraca polega na współpracy merytorycznej (w tym wolontariatu kompetencyjnego członków kadry menedżerskiej spółki) oraz wsparciu darowiznami finansowymi lub rzeczowymi, sponsoringu społecznie zaangażowanym (tj. sponsorowaniu inicjatyw społecznych, kulturalnych i sportowych związanych z wartościami spółki oraz jej strategią CSR).

- Program 4 nazywa się Fundusz stypendialny – konkursu stypendialny dla młodych talentów w regionie.

- Program 5: Fundusz na bieżące potrzeby społeczne. Finansuje działania związane z nagłymi pilnymi potrzebami społecznymi (np. sytuacje kryzysowe) i/lub cennymi inicjatywami społecznymi.

Realizując te programy spółka ponosi różne wydatki, np. koszty organizacji turniejów sportowych paliwa, uczestnictwa w targach pracy, usług marketingowych, doradczych, sponsoringu, materiałów promocyjnych, pozostałych materiałów i usług niezbędnych do realizacji programów, koszty finansowania projektów zgłaszanych w konkursach itp. Są one dokumentowane  fakturami VAT wystawionymi przez inne podmioty gospodarcze. Spółka sporządza raporty z wdrażania strategii CSR. Zapytała, czy opisane wydatki może ująć w kosztach. Sama uważała, że ma takie prawo.

Fiskus częściowo nie potwierdził tej opinii. Przypomniał definicję CSR. Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję a nie koszt.

Innymi słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Fiskus przypomniał też o wyłączeniu z kosztów wydatków na reprezentację z art. art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności, etc.), a zatem, wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć przez pryzmat ich celu. Kwestia wystawności, okazałości nie ma tu znaczenia. Wyłączenie to nie będzie miało zastosowania w przypadku wydatków na działania CSR.

Na tej podstawie organ uznał, że opisane przez spółkę wydatki opisane w programach są kosztami podatkowymi, z wyjątkiem części wydatków realizowanych w programie nr 3. Powołał się  na art. 16 ust. 1 pkt  14 ustawy o CIT, zgodnie  z którym kosztem podatkowym nie są  darowizny i ofiary wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy  o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Podstawowym warunkiem uznania danej umowy za darowiznę jest to, aby obdarowany nie wykonał na rzecz darczyńcy jakiegokolwiek świadczenia w zamian za otrzymaną darowiznę. Realizacja programu nr 3 polega zarówno na współpracy merytorycznej, jak i wsparciu darowiznami finansowymi lub rzeczowymi i  sponsorowaniu inicjatyw społecznych, kulturalnych i sportowych. Wydatków na  wsparcie darowiznami finansowymi i rzeczowymi nie będzie więc można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Firma prowadzi działalność gospodarczą w branży AGD. Angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, których celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Spółka zainicjowała w tym zakresie realizację kilku programów.

- Program 1 to konkurs grantowy na lokalne działania zaangażowania społecznego dla organizacji i instytucji. Zgłaszane są tu inicjatywy społeczne, spośród których trzy otrzymują wsparcie w formie grantu. Konkurs organizowany jest dwa razy do roku, każda edycja konkursu ma przyporządkowany temat przewodni.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara