PIT: dotacja oświatowa po wyroku sądu nie korzysta ze zwolnienia

Wyrównanie zaniżanego świadczenia dla przedszkola za dany rok, otrzymane na podstawie orzeczenia kilka lat później, nie spełnia warunków dotacji z przepisów o finansach publicznych. Trzeba więc od niego zapłacić PIT.

Publikacja: 03.01.2018 05:10

PIT: dotacja oświatowa po wyroku sądu nie korzysta ze zwolnienia

Foto: Fotolia.com

Od 1 września 2000 r. prowadzę niepubliczne przedszkole i z tego tytułu otrzymuję dotację oświatową z gminy. W 2013 r. gmina zaniżała kwotę przyznanej mi dotacji oświatowej. O zapłatę należnej mi części świadczenia wystąpiłam do sądu. Gmina na mocy wyroku sądu z 15 grudnia 2017 r. została zobowiązana do wypłaty wyrównania zaniżonej dotacji z 2013 r. wraz z odsetkami i kosztami sądowymi. Wypłata środków na jego podstawie nastąpi najprawdopodobniej w 2018 r. Czy kwoty otrzymane w 2018 r. w wyniku realizacji prawomocnego wyroku sądu, uznającego roszczenie z tytułu niedopłaconej dotacji oświatowej, należnej za 2013 r., należy traktować jako dochód? W którym roku należy je opodatkować? – pyta czytelniczka.

Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o PIT (tj. kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa) i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o ustawy o PIT, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Placówka dostaje pieniądze od gminy

Dotacje z urzędu gminy (miasta), przyznawane przedszkolom niepublicznym przeznaczone na działalność oświatową, jako dotacje podmiotowe pochodzące od jednostek samorządu terytorialnego, są dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Dotacje takie, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 36 ustawy o PIT (tj. z wyjątkiem tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność), są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT.

Po terminie inna klasyfikacja

Uwaga! W orzecznictwie przyjmuje się, że transfer należności z tytułu dotacji po upływie roku budżetowego (w tym także w wyniku prawomocnego wyroku sądowego sądu powszechnego), „czystą" dotacją nie jest. Jest to natomiast wypłata należności, które należą się z tytułu dotacji, która nie została przyznana i w konsekwencji wypłacona. Należność z tytułu dotacji niewypłaconej w terminie (chodzi tu o rok, w którym dotacja powinna być wypłacona i rozliczona) przypomina de facto instytucję refundacji (por. wyrok WSA w Białymstoku z 16 kwietnia 2014 r., I SA/Bk 110/ /14; interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 27 lutego 2015 r., IPPB4/415-999/14-4/JK2).

Należy zatem uznać, że otrzymane przez czytelniczkę środki pieniężne, na podstawie wyroku sądowego tytułem niedopłaty dotacji oświatowej za 2013 r., nie będą stanowiły dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. To oznacza, że w stosunku do tych środków nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT. Środki te będą podlegały opodatkowaniu wraz z pozostałymi dochodami uzyskanymi przez czytelniczkę z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ważna data wpływu

Za datę powstania przychodu należy uznać – zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy o PIT – dzień otrzymania tych środków. Podatniczka będzie zobowiązana do uiszczenia zapłacenia zaliczki na PIT za miesiąc albo kwartał otrzymania „wyrównania" dotacji oraz wykazania ww. przychodów z zeznaniu rocznym za 2018 r. – jeśli faktycznie otrzyma te środki w 2018 r.

Zaprezentowane stanowisko podzielają organy podatkowe, co potwierdza interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 grudnia 2017 r. (0115-KDIT3.4011.354. 2017.1.DP) czy interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 września 2015 r. (ITPB1/4511-803/15/HD).

Autor jest doradcą podatkowym

podstawa prawna: ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 2032 ze zm.)

Od 1 września 2000 r. prowadzę niepubliczne przedszkole i z tego tytułu otrzymuję dotację oświatową z gminy. W 2013 r. gmina zaniżała kwotę przyznanej mi dotacji oświatowej. O zapłatę należnej mi części świadczenia wystąpiłam do sądu. Gmina na mocy wyroku sądu z 15 grudnia 2017 r. została zobowiązana do wypłaty wyrównania zaniżonej dotacji z 2013 r. wraz z odsetkami i kosztami sądowymi. Wypłata środków na jego podstawie nastąpi najprawdopodobniej w 2018 r. Czy kwoty otrzymane w 2018 r. w wyniku realizacji prawomocnego wyroku sądu, uznającego roszczenie z tytułu niedopłaconej dotacji oświatowej, należnej za 2013 r., należy traktować jako dochód? W którym roku należy je opodatkować? – pyta czytelniczka.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego