Taka konkluzja wynika z pozytywnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 września 2017 r. (0111-KDIB1-3.4010.211.2017.2.BM).
Z wnioskiem o jej wydanie zwróciła się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca producentem szyb samochodowych oraz czynnym podatnikiem VAT i podatnikiem CIT w Polsce. Spółka zawierała umowy o współpracę z zagranicznymi podmiotami, które potencjalnie mogą być jego kluczowymi partnerami biznesowymi. W przedstawionym stanie faktycznym podkreślono, że z uwagi na dużą konkurencję, którą charakteryzuje się branża motoryzacyjna, spółka podjęła decyzję o wypłacaniu wybranym kontrahentom kwoty (tzw. „upfront fee"), której celem jest zachęcenie do nabywania towarów wnioskodawcy oraz pozostawanie w gotowości do rozpoczęcia współpracy ze spółką. Podatnik zaznaczył też, że płatność zostaje przekazana kontrahentowi przed złożeniem pierwszego zamówienia, a wysokość wypłaty nie jest uzależniona od rzeczywiście zrealizowanego obrotu z danym partnerem biznesowym w przyszłości. Dodatkowo, wnioskodawca podkreślił, że opłata upfront fee jest warunkiem koniecznym do rozpoczęcia współpracy, a spółka z każdym kontrahentem oddzielnie ustala warunki porozumienia dotyczące jednorazowego wynagrodzenia.
Co decyduje o kwalifikacji
Spółka zwróciła się do organu z pytaniem, czy w takim stanie faktycznym opisywane wypłaty mogą być dla niej kosztem uzyskania przychodu, oraz – w przypadku twierdzącej odpowiedzi na to pytanie – czy wynagrodzenie upfront fee powinno zostać zaliczone do kosztów podatkowych w dacie poniesienia. Wnioskodawca stanął na stanowisku, że wypłata środków pieniężnych powinna zostać uznana za koszt podatkowy w momencie poniesienia. Uzasadniając swoje stanowisko, spółka odniosła się do kryteriów, które muszą być spełnione łącznie przez dany wydatek, aby można było go zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Przede wszystkim wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie może być wydatkiem wyłączonym z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Odnosząc się do powyższych przesłanek, spółka uznała, że ciężar ekonomiczny wypłaty, której dotyczy wniosek, jest ponoszony w całości właśnie przez nią, wydatek ma uzasadnienie biznesowe (ponoszony jest w celu nawiązania współpracy z kontrahentem), celem jego poniesienia jest osiąganie przychodów podatkowych w przyszłości, a ponadto koszt nie należy do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. To powoduje, że opisany we wniosku wydatek spełnia definicję kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
W dacie poniesienia
W odniesieniu do pytania dotyczącego momentu zaliczenia do kosztów podatkowych wypłaty upfront fee, spółka zaznaczyła, że ustawa o CIT przewiduje dwie kategorie kosztów:
- bezpośrednio związane z przy- chodami i