- Pensje są wypłacane przelewem. Zwykle wypłata trafia na rachunek dzień, dwa przed wskazanym w regulaminie terminie wypłaty. Czasami jednak – przy długich weekendach, świętach itp. – pieniądze pojawiają się dzień, dwa po terminie. Pracodawca twierdzi, że przelewy zlecane są zawsze najpóźniej w dniu terminu płatności, a jak jest to dzień wolny, to dzień wcześniej. Czy to zgodne z prawem? – pyta czytelnik.
Nie. Przy wypłatach dokonywanych na rachunek bankowy pracownika wynagrodzenie powinno się na nim znaleźć najpóźniej w dniu określonym jako termin płatności. Samo zlecenie przelewu w tym terminie nie jest wystarczające.
Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie (art. 85 § 1 k.p.). Nie można go określić później niż na 10. dzień miesiąca następującego po tym, za który dokonywana jest płatność.
Termin wypłaty wynagrodzenia określany jest w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy. W firmach, w których nie ma regulaminu, pracodawca wskazuje pracownikom termin wypłaty w pisemnych informacjach o warunkach zatrudnienia, którą każdy nowozatrudniony powinien otrzymać w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę.
Forma wypłaty
Wynagrodzenie za pracę jest wypłacane: