Od kilku tygodni pracodawcy zastanawiają się nad tym, czy środki z programu 500+ należy brać pod uwagę przy ocenie położenia pracownika, przyznając mu świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi, nie wskazują jej też przepisy.
Jakie kryteria
Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu zależy od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Tak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 111 ze zm.; dalej: ustawa o zfśs).
Nie oznacza to, że przy udzielaniu każdego świadczenia muszą być spełnione wszystkie kryteria socjalne. To charakter świadczenia wyznacza, czy decydująca w jego przyznaniu okaże się sytuacja życiowa, rodzinna czy materialna. Tak uznał Sąd Apelacyjny w Białymstoku w wyroku z 14 stycznia 2014 r. (III AUA 711/13). Dopuszczalne jest więc, że jedno ze świadczeń otrzymuje się tylko po zastosowaniu wyłącznie kryterium rodzinnego, np. bony towarowe z okazji świąt (tak jak w stanie faktycznym, którego dotyczył wyrok SA w Białymstoku).
Kryteria, od których zależy przyznanie określonej pomocy z zfśs, zawiera regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Wskazuje, co należy brać pod uwagę oraz w jaki sposób trzeba to udokumentować.
Dochód jako sytuacja materialna
Jednym z najbardziej problematycznych zagadnień związanych z przyznawaniem świadczeń jest rozumienie sytuacji materialnej pracownika. Ustawodawca nie zdefiniował tej przesłanki udzielania pomocy. Pojawiają się liczne wątpliwości, w tym m.in.: