Składniki wynagrodzenia to nie tylko te ustalone z pracownikiem czy wynikające z przepisów prawa pracy, ale również obowiązujące u danego pracodawcy na podstawie różnych wewnętrznych regulacji. Często mają one charakter dodatkowego świadczenia. Mimo to warto przeanalizować, w jaki sposób pracodawca może zrezygnować z jego wypłaty.
Zasady w regulaminie
Choć nagroda jubileuszowa to świadczenie wypłacane najczęściej w sferze budżetowej, to spotyka się ją również w spółkach prywatnych. Decydując się na jej przyznawanie i wypłatę pracodawca powinien określić uprawnionych, częstotliwość wypłaty oraz wysokość nagrody w regulaminie wynagradzania obowiązującym w firmie.
Nagroda jubileuszowa jest zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, jeśli pracownik może do niej nabyć prawo nie częściej niż co 5 lat.
Chociaż taka nagroda jest dodatkowym świadczeniem, to jednak jej likwidację lub zmianę wysokości należy przeprowadzić zgodnie z kodeksem pracy.
Obowiązek informacyjny
Jeżeli u pracodawcy działa organizacja związkowa, należy z nią skonsultować zamiar zmiany wysokości lub likwidacji wypłaty nagrody jubileuszowej oraz uzyskać jej zgodę na wprowadzenie tych pomysłów w życie. Jeśli takiej organizacji nie ma w firmie, obowiązek informacyjny ogranicza się do ogłoszenia planowanych zmian w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Rozpoczyna wówczas bieg 2-tygodniowy okres, po upływie którego zmiany stają się obowiązujące. Jeśli w tym czasie pracownik nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej, pracodawca ma obowiązek mu ją wypłacić według dotychczas obowiązujących zasad.