Po czwarte – ekspansja

Korzystając ze sprzyjającej koniunktury, rząd planuje stworzenie instytucji, której zadaniem będzie wsparcie polskich eksporterów i promocja gospodarcza Polski.

Publikacja: 20.03.2016 20:00

Dionizy Smoleń

Dionizy Smoleń

Foto: materiały prasowe

Zapowiedziany „Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju" opracowany przez wicepremiera i ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego silnie akcentuje rolę eksportu polskich przedsiębiorców. Kluczową rolę we wspieraniu eksportu ma odgrywać Agencja Wspierania Eksportu. Doświadczenia funkcjonowania tego rodzaju agencji w innych państwach, przeanalizowane przez PwC, rzucają ciekawe światło na źródła ich sukcesu we wsparciu rodzimych firm.

Pięć filarów rozwoju

Ekspansja zagraniczna jest jednym z kluczowych punktów strategii gospodarczej rządu. Jest to uzasadnione, gdyż warunki do wzrostu wartości eksportowanych z Polski dóbr i usług są obecnie bardzo sprzyjające. Polskie firmy mogą „wykorzystać" słabnącego złotego, którego kurs w stosunku do euro jeszcze w styczniu tego roku osiągnął maksima zbliżone do tych z grudnia 2011 roku, stosunkowo niską cenę ropy naftowej, powodującą obniżenie kosztochłonności transportu, oraz wzrastającą pozycję polskich producentów w świadomości europejskich konsumentów. Pierwszą jaskółkę sukcesu już można zauważyć, zgodnie bowiem z danymi Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w roku 2015 Polska odnotowała nadwyżkę w handlu zagranicznym o rekordowej kwocie 14,685 mld złotych. Perspektywy dla naszego kraju także są optymistyczne i według Banku Światowego Polska gospodarka będzie rosła w szybszym tempie niż gospodarka globalna (3,7 proc. do 2,9 proc.).

Korzystając ze sprzyjającej koniunktury, rząd planuje stworzenie instytucji, której zadaniem będzie wsparcie polskich eksporterów i promocja gospodarcza Polski. – Wzorując się na najlepszych przykładach światowych, powołamy silną agencję wspierania eksportu oraz agencję rozwoju, aby ruszyły inwestycje rozwojowe – zapowiedział wicepremier Mateusz Morawiecki. Według niego agencje mają połączyć kompetencje m.in. Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Banku Gospodarstwa Krajowego, Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, Polskich Inwestycji Rozwojowych czy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Agencji Rozwoju Przemysłu. Plan rozwoju Morawieckiego opisuje pięć filarów, na których opierać się będzie rozwój gospodarczy Polski. Jednym z nich, czwartym, jest eksport i ekspansja zagraniczna.

Co decyduje o sukcesie

Powołanie agencji mającej za zadanie wspieranie rodzimych firm na zagranicznych rynkach i promocję Polski i polskiej gospodarki wydaje się być słusznym i niezbędnym krokiem w rozwoju kraju. Wystarczy spojrzeć na sytuację w Unii Europejskiej, gdzie na 28 krajów funkcjonują 24 instytucje mające za zadanie promowanie eksportu. Część z nich została założona ponad 50 lat temu, np. w Austrii (1964) lub w Finlandii (1919), inne natomiast mogą się pochwalić krótkim czasem działania, np. w Szwecji (2013) lub w Holandii (2014). Wszystkie jednak mają za zadanie wspierać zarówno przedsiębiorstwa eksportujące, jak i te podejmujące dopiero decyzję o rozpoczęciu takiej działalności.

Analizując doświadczenia wybranych instytucji, między innymi UKTI – UK Trade & Investment z Wielkiej Brytanii lub KOTRA – Korea Trade-Investment Promotion Agency, można wskazać na wiele czynników sukcesu i dobrych praktyk, które zaowocowały rozkwitem działalności eksportowej przedsiębiorców. Przede wszystkim rozwiązanie polegające na powierzeniu koordynacji działań związanych z prowadzeniem polityki eksportowej jednej instytucji jest rozwiązaniem najbardziej optymalnym. Przytoczone powyżej agencje funkcjonują na zasadzie instytucji zapewniających szeroką koordynację prac, o stosunkowo dużej samodzielności działania. Brytyjska agencja współpracuje na bieżąco z brytyjskim rządem, z jego regionalnymi przedstawicielami oraz regionalnym i subregionalnymi partnerami na terenie całego kraju. To właśnie współpraca ze szczeblem regionalnym jest szczególnie ważna z punktu widzenia dotarcia do przedsiębiorców.

Agencje w ww. krajach posiadają ponadto swoje zagraniczne przedstawicielstwa, znacząco ułatwiając dzięki temu dostęp przedsiębiorcom do rynków eksportowych oraz zapewniając koordynację działań. Aktywne wykorzystanie istniejącej już sieci poza granicami kraju ma wymiar także praktyczny – ułatwia zbieranie potrzebnych przedsiębiorcom informacji, a także organizację wizyt czy przygotowanie udziału w targach firm korzystających ze wsparcia.

Wyjazdy, strategie, analizy

Innym ważnym aspektem jest niewątpliwie planowanie i podejmowanie działań w perspektywie długofalowej. Niezwykle istotne jest skupienie uwagi przede wszystkim na zróżnicowanych potrzebach przedsiębiorstw w zakresie zarówno doświadczeń eksportowych, jak też wielkości firmy i rodzaju prowadzonej przezeń działalności gospodarczej. Agencja z Wielkiej Brytanii podzieliła swoją ofertę ze względu na wielkość i doświadczenie przedsiębiorcy w eksporcie. Oferuje aż 13 różnych programów wsparcia, w tym organizowanie grupowych wyjazdów do krajów europejskich dla przedsiębiorstw m.in. z niewielkim doświadczeniem lub wsparcie przy stworzeniu strategii komunikacyjnej albo przeprowadzeniu badania marketingowego na potrzeby wejścia na rynki zagraniczne.

Agencja odpowiedzialna za koordynację polityki eksportowej w Niemczech pomaga przedsiębiorcom analizować rynki zagraniczne, a także udziela informacji prawnych oraz tych dotyczących taryf celnych i wymogów eksportowych itd. Obecnie na stronie agencji można znaleźć ponad 6 700 raportów z obszaru dotyczącego ceł, a także ponad 7 800 raportów na temat branż czy gospodarek światowych. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że wszystkie raporty czy publikacje omawianych agencji są także dostępne przez internet. Pewną ciekawostką jest to, że część z nich jest płatna.

Przed powołaniem polskiej agencji warto przyjrzeć się przykładom zagranicznym i wykorzystać ich doświadczenia. Należy przy tym także pamiętać o naszych krajowych uwarunkowaniach i dotychczas stosowanych rozwiązaniach w zakresie promocji eksportu np. na szczeblu regionalnym. W tym momencie jednym z głównych wyzwań stojących przed planowaną agencją będzie skoordynowanie działań w taki sposób, by wspólny wysiłek przyniósł jak najwięcej korzyści przedsiębiorcom, a przez to także polskiej gospodarce.

Dionizy Smoleń jest liderem zespołu ds. sektora publicznego PwC.

Paweł Oleszczuk – specjalistą ds. eksportu w zespole ds. sektora publicznego PwC

Zapowiedziany „Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju" opracowany przez wicepremiera i ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego silnie akcentuje rolę eksportu polskich przedsiębiorców. Kluczową rolę we wspieraniu eksportu ma odgrywać Agencja Wspierania Eksportu. Doświadczenia funkcjonowania tego rodzaju agencji w innych państwach, przeanalizowane przez PwC, rzucają ciekawe światło na źródła ich sukcesu we wsparciu rodzimych firm.

Pięć filarów rozwoju

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację