Od kilku tygodni trwają burzliwe dyskusje dotyczące przyczyn wzrostu wysokości składek w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych i podjęcia działań, które wzrost ten zahamują. Wśród przyczyn podniesienia poziomu składek wskazano między innymi kwestie związane z nieprzewidywalnością wysokości zadośćuczynienia za szkody na osobie, niemożnością ustalenia kręgu osób uprawnionych do zadośćuczynienia po śmierci osoby bliskiej, a także koniecznością zaspokajania przez zakłady ubezpieczeń świadczeń dotyczących wypadków komunikacyjnych, które miały miejsce wiele lat temu.
Jest prawdą, że odszkodowania i zadośćuczynienia są obecnie wyższe niż jeszcze kilka lat temu. Wiąże się to ze zmianami prawa, a przede wszystkim z korzystnym dla poszkodowanych orzecznictwem Sądu Najwyższego. Skutkiem lepszego traktowania poszkodowanych jest zwiększenie się kosztów ponoszonych przez ubezpieczycieli, a w ślad za tym – konieczność podniesienia poziomu składek.
Drogą do ograniczenia podwyżek nie może być rezygnacja z osiągniętego w ostatnich latach poziomu ochrony poszkodowanych. Zdecydowanie złym pomysłem byłoby również wprowadzanie jakichkolwiek rozwiązań polegających na administracyjnym ograniczaniu wysokości składki. Efektem takich działań byłoby naruszanie praw osób poszkodowanych, bowiem zakłady ubezpieczeń, nie mogąc uzyskać składki adekwatnej do ryzyka, próbowałyby „oszczędzać", uszczuplając wymiar należnych poszkodowanym odszkodowań.
Jak sądzę, lepszym sposobem na zahamowanie podwyżek składek w ubezpieczeniu OC jest wprowadzenie zmian dotyczących samego tego ubezpieczenia, w szczególności poprzez ponoszenie kosztów odszkodowania przez kierowców naruszających w sposób rażący przepisy prawa ruchu drogowego oraz stworzenie możliwości zastrzeżenia w umowie ubezpieczenia OC udziału własnego posiadacza pojazdu w relacji z ubezpieczycielem.
W obecnie obowiązującej ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK przewidziany został bardzo wąski katalog przypadków, w których jest możliwe dochodzenie przez ubezpieczycieli sum wypłaconych na rzecz osób poszkodowanych w przypadku naruszenia przez kierowcę w sposób rażący przepisów prawa o ruchu drogowym. Zakład ubezpieczeń może żądać od kierującego zwrotu wypłaconego poszkodowanemu odszkodowania, jeżeli kierujący: