Tegoroczne zestawienie Google'a obejmuje hasła wpisywane w okienko wyszukiwarki, które najszybciej zyskiwały na popularności. Tego rodzaju listy publikowane są co roku. Kiedyś firma nazywała to Zeitgeist („duch czasu"), bo oddają one nasze zainteresowania znacznie dokładniej niż najlepsze badania socjologiczne.
W ubiegłych latach wśród najchętniej wyszukiwanych haseł były m.in. „50 twarzy Greya", Andrzej Duda, „Koko Euro Spoko", Natalia Siwiec, Ewa Chodakowska, mundial i Conchita Wurst.
A jak było w tym roku? Na liście globalnej króluje Pokemon Go. Gra na smartfony opętała dzieci i dorosłych, stała się fenomenem popkulturowym i ekonomicznym. Tym dziwniejsze to wszystko, że szaleństwo łapania Pikachu i kolegów na ekranie komórki dość szybko przygasło. Na drugim miejscu na liście globalnej znajdują się iPhone 7 (to szaleństwo nie przygasa) oraz Donald Trump – tu zaskoczenie bierze się z faktu, że znalazł się dopiero na trzecim miejscu.
Nasza, krajowa lista haseł wygląda podobnie. Tyle że pokemony wyprzedziło Euro 2016, co może świadczy o polskiej miłości do piłki, lecz niestety nie o miłości do wysiłku fizycznego. Bo na trzecim miejscu znalazła się prosta gra Slither.io, czyli nowoczesny odpowiednik nieśmiertelnego „Węża" znanego z telefonów Nokii.
Euro 2016 i Rio 2016 prowadzą też bezapelacyjnie w kategorii Wydarzenia. Kilka miejsc za nimi są wybory w USA, uroczystość Oscarów, Copa America i Tour de France. Najchętniej zaś mówiliśmy o wyborach prezydenckich w USA, Brexicie, Panama Papers, programie 500+, abonamencie RTV, a także czarnym proteście i płacy minimalnej.