Google: prawda o nas

Interesujemy się piłką, pokemonami i 500+. To wyniki trendów najpopularniejszej wyszukiwarki.

Aktualizacja: 14.12.2016 08:02 Publikacja: 13.12.2016 17:50

Google: prawda o nas

Foto: materiały prasowe

Tegoroczne zestawienie Google'a obejmuje hasła wpisywane w okienko wyszukiwarki, które najszybciej zyskiwały na popularności. Tego rodzaju listy publikowane są co roku. Kiedyś firma nazywała to Zeitgeist („duch czasu"), bo oddają one nasze zainteresowania znacznie dokładniej niż najlepsze badania socjologiczne.

W ubiegłych latach wśród najchętniej wyszukiwanych haseł były m.in. „50 twarzy Greya", Andrzej Duda, „Koko Euro Spoko", Natalia Siwiec, Ewa Chodakowska, mundial i Conchita Wurst.

A jak było w tym roku? Na liście globalnej króluje Pokemon Go. Gra na smartfony opętała dzieci i dorosłych, stała się fenomenem popkulturowym i ekonomicznym. Tym dziwniejsze to wszystko, że szaleństwo łapania Pikachu i kolegów na ekranie komórki dość szybko przygasło. Na drugim miejscu na liście globalnej znajdują się iPhone 7 (to szaleństwo nie przygasa) oraz Donald Trump – tu zaskoczenie bierze się z faktu, że znalazł się dopiero na trzecim miejscu.

Nasza, krajowa lista haseł wygląda podobnie. Tyle że pokemony wyprzedziło Euro 2016, co może świadczy o polskiej miłości do piłki, lecz niestety nie o miłości do wysiłku fizycznego. Bo na trzecim miejscu znalazła się prosta gra Slither.io, czyli nowoczesny odpowiednik nieśmiertelnego „Węża" znanego z telefonów Nokii.

Euro 2016 i Rio 2016 prowadzą też bezapelacyjnie w kategorii Wydarzenia. Kilka miejsc za nimi są wybory w USA, uroczystość Oscarów, Copa America i Tour de France. Najchętniej zaś mówiliśmy o wyborach prezydenckich w USA, Brexicie, Panama Papers, programie 500+, abonamencie RTV, a także czarnym proteście i płacy minimalnej.

Jeżeli chodzi o najbardziej znaczące postacie wyszukiwane w internecie, to Google stosuje podział na ludzi i sportowców. Wśród tych pierwszych umieszczono m.in. Donalda Trumpa, Davida Bowiego i Prince'a, a wśród sportowców (tu raczej bez niespodzianek) – polskich piłkarzy. Między Lewandowskiego, Błaszczykowskiego, Pazdana, Krychowiaka, Milika, Kapustkę, Szczęsnego i Fabiańskiego „wepchnęli się" tylko jeszcze Muhammad Ali i Antoine Griezmann.

W zestawieniach trendów Google'a najciekawsze są jednak pytania zadawane wyszukiwarce – zaczynają się na „jak", „gdzie", „ile kosztuje" lub „kim jest". Furorę robiły hasła „gdzie krąży burza" i „gdzie są grzyby", jak również „gdzie kupić metylokobalamina witamina B12", „gdzie oglądać Euro 2016" i pełne egzystencjalnej rozpaczy „gdzie jestem".

W kategorii „ile kosztuje" najczęściej interesowaliśmy się cenami Spotify, badania wody i egzaminu na prawo jazdy. Zastanawia tylko obecność pytania „ile kosztuje czołg" – w końcu aby mogło się ono znaleźć na tej liście, taką frazę musiały wpisać tysiące osób.

Intrygujące są również pytania „kim jest". Chcieliśmy wiedzieć więcej o Kajetanie Poznańskim (mordercy), Snoke'u (postać z nowych „Gwiezdnych wojen") i Weronice Budziło (partnerce Renaty Kaczoruk w programie „Azja Express" – ale to już trzeba wygooglować samemu). Do tej kategorii przebojem wdarł się jedyny w tym zestawieniu polski polityk. Na dziesiątym miejscu znalazła się fraza „kim jest Ryszard Petru".

Popularność zdobywały też wpisy „jak pobrać Pokemon Go", „jak grać w Pokemon Go", „jak mówić Avon" i „jak wypełnić wniosek 500+". W tej samej kategorii znalazły się też pytania „jak zarejestrować kartę Moja Biedronka", „jak zrobić kotyliony" i „jak odmawiać różaniec". Czyż to nie Polska w pigułce?

Najszybciej zyskujące na popularności hasła w Google'u w 2016 roku w Polsce

lista globalna

1. Euro 2016

2. Pokemon Go

3. Slither.io

4. Rio 2016

5. Eurowizja 2016

ludzie

1. Donald Trump

2. David Bowie

3. Prince

4. Ewa Tylman

5. Maria Czubaszek

sportowcy

1. Robert Lewandowski

2. Kuba Błaszczykowski

3. Michał Pazdan

4. Grzegorz Krychowiak

Tegoroczne zestawienie Google'a obejmuje hasła wpisywane w okienko wyszukiwarki, które najszybciej zyskiwały na popularności. Tego rodzaju listy publikowane są co roku. Kiedyś firma nazywała to Zeitgeist („duch czasu"), bo oddają one nasze zainteresowania znacznie dokładniej niż najlepsze badania socjologiczne.

W ubiegłych latach wśród najchętniej wyszukiwanych haseł były m.in. „50 twarzy Greya", Andrzej Duda, „Koko Euro Spoko", Natalia Siwiec, Ewa Chodakowska, mundial i Conchita Wurst.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii