Zunum Aero chce produkować samoloty na prąd i na paliwo

Utworzona przez koncerny Boeing i Jet Blue firma Zunum Aero planuje produkcję samolotów hybrydowych, które mają zrewolucjonizować regionalną komunikację lotniczą.

Aktualizacja: 18.04.2017 12:44 Publikacja: 17.04.2017 18:12

Zunum Aero chce produkować samoloty na prąd i na paliwo

Foto: materiały prasowe

Niewielkie samoloty mające od 20 do 50 miejsc pasażerskich zostaną wprowadzone na amerykański rynek lotniczy w 2020 r. Ich zadaniem jest demokratyzacja dostępu do szybkich, niedrogich podróży na dystansie około tysiąca kilometrów w latach 20. XXI w. W kolejnej dekadzie te odległości mają zostać zwiększone do 1600 km. Regionalne samoloty hybrydowe powinny odciążyć najbardziej zajęte korytarze powietrzne w USA, zwiększyć liczbę przelotów między mniejszymi miastami i znacznie obniżyć koszty podróży pasażerskich.

Każdego dnia nad Stanami Zjednoczonymi przelatuje 50 tys. samolotów. Większość pasażerów podróżujących do mniejszych miejscowości jest zmuszona do korzystania z połączeń między dużymi portami lotniczymi, które traktują jako punkty przesiadkowe do dalszej podróży w swoim regionie.

Wprowadzenie na rynek transportowy niewielkich, ale tanich i komfortowych samolotów hybrydowych Zunum obsługujących połączenia między mniejszymi ośrodkami miejskimi znacznie zmniejszy narastające przeciążenie największych lotnisk w Stanach Zjednoczonych. Przeloty oferowane przez Zunum będą znacznie tańsze ze względu na unikanie wysokich opłat na największych lotniskach w kraju.

Produkcja nowych samolotów hybrydowych to także dobra wiadomość dla ludzi mieszkających w pobliżu portów lotniczych. Zastosowanie technologii hybrydowej zredukuje emisję spalin o 80 proc. i zmniejszy hałas o 75 proc.

Producenci samolotów Zunum są przekonani, że stworzenie gęstej sieci lotniczych połączeń regionalnych znacznie zmniejszy także międzymiastową komunikację samochodową. Zunum Aero od 2014 r. pracuje wraz z Federalną Administracją Lotnictwa USA nad regulacją i nadzorem ruchu samolotów o napędzie elektrycznym. Pierwsze certyfikaty zostaną wydane w 2020 r.

– Podoba mi się pomysł podróżowania samolotami hybrydowymi i jestem przekonany, że wprowadzenie na rynek stosunkowo tanich w użytkowaniu, niewielkich maszyn tego typu jest wspaniałą wiadomością dla lokalnych portów lotniczych, które nie mogły dotychczas przyjmować dużych samolotów pasażerskich – podkreślił Jim McGregor, główny analityk Tirias Research, firmy doradczej zajmującej się badaniem rynku wysokich technologii. – W przypadku innej firmy miałbym duże wątpliwości co do realizacji tak poważnego projektu – ocenia ekspert – ale Zunum Aero, wsparta przez Boeinga i Jet Blue, może sprawić, że lokalny transport lotniczy stanie się tanią alternatywą dla innych środków komunikacji.

Niewielkie samoloty mające od 20 do 50 miejsc pasażerskich zostaną wprowadzone na amerykański rynek lotniczy w 2020 r. Ich zadaniem jest demokratyzacja dostępu do szybkich, niedrogich podróży na dystansie około tysiąca kilometrów w latach 20. XXI w. W kolejnej dekadzie te odległości mają zostać zwiększone do 1600 km. Regionalne samoloty hybrydowe powinny odciążyć najbardziej zajęte korytarze powietrzne w USA, zwiększyć liczbę przelotów między mniejszymi miastami i znacznie obniżyć koszty podróży pasażerskich.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii