Instytut Antropologii i Etnologii Rosyjskiej Akademii Nauk, przy wsparciu Wszechrosyjskiego Festiwalu Nauki "Nauka 0+", zrekonstruowały twarze ludu Sungirów – człowieka gatunku homo sapiens, który żył 30000 lat temu w środkowej Rosji i uważany jest za przodka dzisiejszych północnych i wschodnich Europejczyków. Technologia 3D VR pozwoliła ożywić dawnego mieszkańca centralnej Rosji. Wizualizacja opiera się na szczątkach szkieletowych ze stanowiska archeologicznego Sungir, który jest zdecydowanie najbardziej na północ wysuniętym prehistorycznym ośrodkiem osadnictwa wczesnonowożytnych ludzi w Europie.
Położony w regionie Włodzimierza nad rzeką Klaźmą, Sungir jest stanowiskiem odkrytym w 1956 roku. Znaleziono tam ponad 80.000 artefaktów kultury i gospodarstwa domowego wykonanych z kości mamutów, kości arktycznych lisów i kamieni. Wśród znalezisk znalazły się koraliki, wisiorki, figurki zoomorficzne, grawerunki i odzież. Miejsce uważane jest za sezonowy obóz myśliwski. Odkryto tam pozostałości dziewięciu osób złożonych w grobach jamowych. Najlepiej zachowane należały do brata i siostry w wieku około 10 i 13 lat. To one zostały wykorzystane do stworzenia animacji 3D VR.
"Uważam ten projekt za niezwykle interesujący. Jest to spotkanie wielu dyscyplin naukowych - historii, archeologii, nowoczesnej technologii komputerowej. Efektem tego jest dzieło najwyższych lotów, które znajdzie widzów zarówno wśród uczestników Festiwalu, którzy będą mogli zanurzyć się w świecie Paleolitu, jak i wśród naukowców, znajdujących potwierdzenie postawionych wcześniej hipotez" – mówi Viktor Sadovnichiy, rektor Uniwersytetu Moskiewskiego.
Na potrzeby wizualizacji, czaszki rodzeństwa zostały zeskanowane laserowo i sfotografowane w wysokiej rozdzielczości. Następnie obrazy przetwarzano za pomocą najnowocześniejszego oprogramowania do modelowania 3D, w którym zastosowano wiedzę z dotychczasowych doświadczeń rzeźbiarskich związanych z rekonstrukcją twarzy, głównie w metodach kryminalistycznych, jak i zupełnie nowe techniki cyfrowe. Oprogramowanie do animacji VR zrekonstruowało tkanki miękkie, nos i chrząstki uszne, aż po stworzenie ostatecznego "żywego" trójwymiarowego portretu.
„Najnowocześniejsza nauka połączona z grafiką komputerową jest potężnym narzędziem do promowania wiedzy wśród dzieci i inspirowania młodych ludzi do poznawania historii i świata przyrody. Ubrania i elementy dekoracyjne sugerują zadziwiająco wysoki poziom rozwoju kulturalnego wśród homo sapiens żyjących 30.000 lat temu. Dzięki wizualizacji tych szczegółów z zachowaniem rygoru naukowego, jesteśmy w stanie udostępnić odkrycia z Sungir szerokiemu gronu odbiorców.” Mówi, dyrektor generalny Visual Science, Ivan Konstantinov.