Od 1 stycznia ruszy ogólnodostępny internetowy centralny rejestr pozwoleń na budowę oraz zgłoszeń. Będą mogli z niego korzystać wszyscy, nie tylko urzędnicy.
Poprowadzi nadzór
Uruchomienie rejestru umożliwiają ostatnie przepisy noweli prawa budowlanego z 20 lutego 2015 r. (tj. art. 1 pkt 34), które wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r. Część tej noweli zaczęła obowiązywać wcześniej – 26 czerwca 2015 r.
Rejestr będzie publicznie dostępny na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (GUNB). Dzięki niemu np. inwestor czy jego sąsiad prześledzi historię załatwiania formalności interesującej go inwestycji.
97,8 tys. pozwoleń na budowę na terenie całego kraju wydano w pierwszym półroczu 2015 r.
Rejestr ma też dyscyplinować urzędy do sprawnego załatwiania formalności. Znajdą się w nim m.in. informacje o złożonych przez inwestorów wnioskach w sprawie pozwoleń na budowę czy zgłoszeń budowy oraz o wydanych pozwoleniach i zgłoszeniach (także tych, do których starosta nie wniósł sprzeciwu). W rejestrze będzie też można śledzić przebieg postępowania, a więc np. dowiedzieć się, jakich starosta żądał dodatkowych dokumentów, jak długo inwestor czekał na wydanie pozwolenia itp.