Nie płać za recepcje i hol, tylko za miejsce pracy

Ilu szefów firm – którzy wynajmują powierzchnie biurowe dla swoich spółek – wie, jak dużo kosztują ich korytarze w biurowcu?

Aktualizacja: 16.09.2016 10:51 Publikacja: 16.09.2016 10:32

Nie płać za recepcje i hol, tylko za miejsce pracy

Foto: ROL

Czy mają świadomość, ile płacą za przestronne hole, lobby i recepcję, za utrzymanie zieleni w budynkach, za wspólne toalety etc.? Czy wiedzą, jaki jest współczynnik części wspólnych – czy wynosi 3 czy może 30 proc. w budynku, w którym wynajmują biura?

Dlaczego to istotne? Bo w efekcie firma zainteresowana wynajmem 100 mkw. biura będzie płacić czynsz i koszty eksploatacyjne za 103 lub 130 mkw. powierzchni biurowej. A kiedy wynajmuje tysiąc mkw. lub więcej, różnica będzie odpowiednio większa.

Warto przyjrzeć się kończącym się niedługo umowom najmu, sprawdzić, za co się płaci, za jakie dodatkowe pomieszczenia i usługi. Sytuacja na rynku biurowym jest bowiem taka, że opłaca się albo renegocjować stare kontrakty najmu, odstające od dzisiejszego rynku, albo rozejrzeć się za nową siedzibą.

W Polsce w kilku głównych miastach jest dziś blisko 9 mln mkw. nowoczesnych biur, z czego prawie 5 mln mkw. w samej Warszawie. W Krakowie – 833 tys. mkw., we Wrocławiu – 757 tys. mkw., a w Trójmieście – 629 tys. mkw. – policzyli analitycy C&W.

Zwracają uwagę, że pierwsze półrocze 2016 r. okazało się rekordowe pod względem ilości nowej powierzchni dostarczonej przez deweloperów na rynek. Ukończyli oni w sumie 572 tys. mkw. biur, z czego aż 350 tys. mkw. w Warszawie. Średni współczynnik powierzchni niewynajętej w Polsce wyniósł 13,4 proc. W stolicy ponad 15 proc. biur czeka na najemców. W Krakowie – ok. 6 proc.

Nic tylko szukać jak najlepszej oferty dla swojej firmy.

Czy mają świadomość, ile płacą za przestronne hole, lobby i recepcję, za utrzymanie zieleni w budynkach, za wspólne toalety etc.? Czy wiedzą, jaki jest współczynnik części wspólnych – czy wynosi 3 czy może 30 proc. w budynku, w którym wynajmują biura?

Dlaczego to istotne? Bo w efekcie firma zainteresowana wynajmem 100 mkw. biura będzie płacić czynsz i koszty eksploatacyjne za 103 lub 130 mkw. powierzchni biurowej. A kiedy wynajmuje tysiąc mkw. lub więcej, różnica będzie odpowiednio większa.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu