Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Nieruchomoœci

Niższa cena już nie wystarczy, klienci chcš więcej atrakcji

Fotorzepa, Waldemar Kompała
Jesteœmy œwiadkami jednego z najciekawszych procesów zmian dotyczšcych handlu w Polsce. Centra wyprzedaży przestajš być centrami wyprzedaży właœnie, a stajš się bardziej klasycznymi galeriami handlowymi spełniajšcymi różne funkcje, także rozrywkowe.

Ten proces ma sporo różnych wymiarów, ale przede wszystkim œwiadczy o jednym: wyłšcznie wyprzedażowa, outletowa funkcja tego typu placówek przestaje wystarczać. Klienci oczekujš czegoœ więcej niż tylko sklepów z niższymi niż gdzie indziej cenami. Oczywiœcie może to oznaczać, że nasz model outletowy się po prostu nie sprawdza, ceny proponowane przez centra wyprzedażowe sš za mało atrakcyjne, żeby przycišgnšć wystarczajšco dużo ludzi. Dlatego ofertę sklepowš trzeba uzupełnić na przykład multipleksem, aby całoœć od strony biznesowej jakoœ się posklejała.

Coœ w tym zapewne jest, ale istnieje również druga strona medalu: do napędzenia ruchu w outletach nie wystarczy wyłšcznie obecnoœć przecenionego towaru. Dla zaoszczędzenia kilkudziesięciu złotych nie warto jechać na drugi koniec miasta, do galerii handlowej, w której nie ma nic oprócz gorszych lub lepszych sklepów, pozbawionej niekiedy oferty gastronomicznej. Polscy konsumenci – zwłaszcza w większych oœrodkach – zbyt mocno zaczęli cenić swój czas, żeby spędzać go w nudnych centrach handlowych. Ofert na zagospodarowanie tego czasu nie brakuje, a towar w atrakcyjnych cenach można znaleŸć również dzięki narzędziu, które znajduje się w zasięgu ręki – internetowi.

Outlety musiały coœ z tym zrobić, stšd pomysły na urozmaicenie oferty. W pewnym sensie analogicznš ewolucję przeszły dyskonty, których punktem wyjœcia były towary z najniższej półki, w cišgu lat jednak znacznie poszerzyły asortyment. Pytanie jednak, co wyniknie z ewolucji outletów. Czy będš stawały się coraz bardziej normalnymi sklepami z coraz bardziej zwykłymi cenami, czy zachowajš swojš „outletowš" tożsamoœć. Sšdzę, że bardziej prawdopodobne jest to drugie, pod warunkiem jednak, że zapewniš klientom więcej atrakcji niż tylko niższš cenę.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL