Jasna informacja o ofercie
Kredytodawca będzie miał obowiązek informowania klientów o dostępnej ofercie kredytów hipotecznych już od momentu wstępnego wykazania przez klienta zainteresowania. Będzie musiał najpierw przedstawić informacje ogólne – to znaczy jakie rodzaje kredytów hipotecznych oferuje - następnie będzie zobowiązany szczegółowo wyjaśnić specyfikę poszczególnych kredytów.
- To ważny punkt szczególnie w dzisiejszych warunkach. Banki będą zobowiązane bardzo rzetelnie informować o ryzyku wzrostu stóp procentowych. Klient powinien dostać na piśmie jasną informację nie tylko o tym jaka będzie wysokość raty dziś, ale też ile wyniesie przy wzroście stóp procentowych. Część banków może też przedstawiać alternatywne rozwiązanie w postaci kredytu o stałej stopie oprocentowania. Niestety na dziś te oferty to rzadkość i są mało atrakcyjne. Dlatego ważne jest, żeby klienci dostawali precyzyjne i rzetelne informacje o ryzyku wzrostu stóp procentowych – mówi Agnieszka Wachnicka, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego.
Łatwość porównania
Finalnie kredytodawca będzie musiał dostarczyć klientowi formularz informacyjny, który będzie spersonalizowany. To znaczy będzie uwzględniał informacje przekazane przez klienta i prezentował dopasowaną do jego potrzeb ofertę.
- Z takim formularzem łatwiej będzie samodzielnie porównać ofertę kliku kredytodawców i wybrać najlepszą. W tabeli będą przedstawione wszystkie kluczowe parametry, koszty związane z udzieleniem kredytu – mówi Agnieszka Wachnicka.
Możliwość odstąpienia od umowy
Nowością będzie również prawo do odstąpienia od umowy bez żadnych dodatkowych kosztów. Klient będzie miał na to 14 dni od dnia jej zawarcia. Potem będzie miał 30 dni (od dnia odstąpienia) na zwrot pożyczonej kwoty.