Andrzej Goławski, prezes, Mostostal Warszawa
Pozytywny trend na rynku nieruchomości komercyjnych utrzymuje się w Polsce od kilku lat. Ostatnio obserwujemy większe zapotrzebowanie na powierzchnie biurowo-handlowe. Popyt na usługi budowlane jest napędzany przez zagraniczny kapitał. Przybywa galerii handlowych. Zainteresowaniem firm cieszą się też nowe biurowce w prestiżowych lokalizacjach. Wiele starszych obiektów wymaga gruntownej modernizacji albo rozbudowy, co daje dodatkową szansę na zdobycie zleceń.
Nasza firma realizuje wiele inwestycji. W Szczecinie rozbudowujemy centrum Galaxy, w Łodzi realizujemy CrossPoint. W naszym portfolio są też projekty pozyskane w trybie zamówienia publicznego. W Warszawie budujemy biurowce dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i MPWiK.
W Centrum Kreatywności Targowa są powierzchnie dla początkujących przedsiębiorców. Zastój w przetargach publicznych spowodował, że rynek nieruchomości komercyjnych stał się bardziej atrakcyjny dla wykonawców. Inwestorzy mają przewagę przy negocjacji ceny.
Paweł Machnicki, wiceprezes wykonawczy, Skanska
Z punktu widzenia wykonawcy na rynku wciąż istnieje popyt na powierzchnie biurowe. Biurowce powstają i w stolicy, i w miastach regionalnych. W sektorze BPO, który zatrudnia w kraju ok. 200 tys. osób, a liczba pracowników rośnie w tempie 15–20 proc., popyt na biura rozwija się najprężniej w takich miastach jak Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Katowice.
Pod względem rozwoju powierzchni biurowych dla firm z sektora nasz kraj może być dobrym przykładem dla państw Europy Środkowo-Wschodniej. Konkurencja na rynku budowlanym jest bardzo duża. Niezmiennie jest to rynek inwestora, a nie wykonawcy. Każdy deweloper szuka rzetelnych firm, które realizują zadania w terminie. Dla inwestorów i najemców obiektów najważniejsza jest dobrze zorganizowana i elastyczna przestrzeń biurowa. Są zainteresowani nowoczesnymi biurami w dobrej lokalizacji.