W biurze jak w raju: na kanapie, na stojąco, na tarasie

Chcąc przyciągnąć millenialsów, zyskać ich zaangażowanie, firma musi zadbać o atrakcyjność miejsca pracy .

Aktualizacja: 27.05.2016 09:50 Publikacja: 27.05.2016 09:34

Nowoczesne biuro oferuje użytkownikom coś więcej niż typowy open space z szeregiem biurek. Ten model

Nowoczesne biuro oferuje użytkownikom coś więcej niż typowy open space z szeregiem biurek. Ten model odchodzi do lamusa

Foto: Mikomax

Biuro, które zna każdy z nas, przechodzi do przeszłości – przyznaje Anna Baczkowska, architekt i menedżer ds. technicznego wsparcia w firmie Armstrong. – Małe, ciemne pomieszczenia, gdzie przychodziło się jedynie po to, by zrobić kawę i szybko wrócić na lunch przed monitorem komputera, to dziś rozwiązanie nieakceptowane przez młodych pracowników. Ich przywiązanie do firmy buduje się również poprzez komfort przebywania w biurze. Dlatego firmy inwestują w kantyny pracownicze – opowiada.

Dodaje, że żadna duża korporacja nie chce już, by jej biuro wyglądało podobnie do siedziby konkurencji. Ważny jest indywidualizm, bo to cecha, którą cenią sobie młodzi pracownicy. A to właśnie pokolenie wchodzące na rynek pracy oraz rozwój technologii mobilnych i sieci społecznościowych są motorem zmian, jakie zachodzą właśnie w biurach.

Pracować jak w Apple'u

– Przede wszystkim coraz częściej pracujemy poza biurkiem. Wspólne przestrzenie stają się standardem. W czasach, gdy coraz więcej osób działa zdalnie z domu lub jest więcej w delegacjach niż w biurze, istnieje konieczność omówienia od czasu do czasu firmowych tematów w zacisznym miejscu w siedzibie firmy. Wówczas większe lub mniejsze przestrzenie do wspólnej pracy – tzw. collaboration area – są nieodzowne – podkreśla Anna Baczkowska.

Przywołuje dane, z których wynika, że na Zachodzie blisko jedna trzecia osób zatrudnionych w firmach to pracownicy mobilni, którzy spędzają w siedzibie firmy nie więcej niż 50 proc. czasu. Ten trend będzie umacniał się także w Polsce.

– Miejsca, gdzie ludzie mogą pracować razem, dyskutować w luźnej atmosferze, wymieniać pomysły, sprzeczać się i tworzyć całkiem nowe rozwiązania, stają się konieczne w każdej nowoczesnej firmie – mówi projektantka z Armstronga.

Zwraca też uwagę na inny trend: młodzi ludzie często prowadzą ekologiczny styl życia i wolą odgrzewać sobie przygotowane przez siebie zdrowe posiłki, a nie kupować gotowe od dostawców pojawiających się rano w biurowcu. Dlatego potrzebne są jadalnie i pokoje relaksu. – Jak silny jest to trend, pokazuje choćby fakt, że w nowej siedzibie Apple'a, zaprojektowanej przez biuro Foster + Partners, która mieć będzie 260 tys. mkw. powierzchni, aż 8 tys. mkw. stanowić będzie przestrzeń firmowej kantyny – podaje przykład Anna Baczkowska.

Joga dla informatyka

Eksperci podkreślają, że w krajach, gdzie rynek biurowy jest już dojrzały i zrównoważony, nowoczesne budownictwo jest dziś rozumiane przede wszystkim jako przestrzeń przyjazna ludziom. W Polsce well building standard dopiero powoli zaczyna się liczyć. I to głównie ze względu na młodych pracowników, którzy zasilają szklane wieże w dużych miastach.

– Ze statystyk wynika, że do 2025 roku przedstawiciele pokolenia Y, czyli osób urodzonych w latach 80. i 90., będą stanowić 75 proc. siły roboczej. Mówi się, że są to ludzie ceniący niezależność. Cechują się mniejszą lojalnością względem pracodawców, jednak potrafią zaangażować się w pracę, jeśli spełnia ona ich oczekiwania i zaspokaja potrzeby. Mają wysokie kompetencje wirtualne i swobodnie korzystają z nowych technologii. Rezygnują z wykonywania obowiązków w trybie od 9 do 17 na rzecz elastyczności i mobilności. Dlatego, chcąc przyciągnąć millenialsów, zyskać ich zaangażowanie, firma musi zadbać o atrakcyjność miejsca pracy – uważa Zuzanna Mikołajczyk, członek zarządu Mikomax Smart Office.

Podkreśla, że stopniowo rynek odchodzi od tradycyjnego open space'u w stronę biur z wydzielonymi strefami (np. pracy cichej, kreatywnej, głośnej – burz mózgów w zespole, relaksu, rozmów z klientami etc.)

– Coraz ważniejsza jest też ergonomia. Jest ona obecnie dominującym trendem w projektowaniu przestrzeni biurowej. Doceniana jest na przykład możliwość pracy dynamicznej. Popularnością cieszą się m.in. rozwiązania biurowe typu sit and stand, czyli do pracy na siedząco i stojąco – wylicza Zuzanna Mikołajczyk

Szczególnie o swoich pracowników biurowych dba dziś branża IT.

– W naszym biznesie mamy do czynienia z rynkiem pracownika, więc biuro jest jednym z ważnych elementów budowania wizerunku pracodawcy. Od jakiegoś czasu standardem stały się już tzw. chillout roomy i ergonomiczne stanowiska pracy wyposażone w dwa monitory – mówi Dorota Sadowska z firmy GFT Polska dostarczającej oprogramowanie dla dziesięciu największych banków inwestycyjnych świata. – Staramy się, aby nasze biuro przede wszystkim sprzyjało budowaniu dobrej atmosfery i samopoczucia zatrudnionych specjalistów. Dlatego poszliśmy o krok dalej i oferujemy im nie tylko karty sportowe, ale też zajęcia z certyfikowanym instruktorem jogi odbywające się na naszym firmowym tarasie. Jest to zresztą przestrzeń, którą udostępniamy pracownikom i ich znajomym także po godzinach – podkreśla.

Biuro, które zna każdy z nas, przechodzi do przeszłości – przyznaje Anna Baczkowska, architekt i menedżer ds. technicznego wsparcia w firmie Armstrong. – Małe, ciemne pomieszczenia, gdzie przychodziło się jedynie po to, by zrobić kawę i szybko wrócić na lunch przed monitorem komputera, to dziś rozwiązanie nieakceptowane przez młodych pracowników. Ich przywiązanie do firmy buduje się również poprzez komfort przebywania w biurze. Dlatego firmy inwestują w kantyny pracownicze – opowiada.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu