Adam i Ewa roślin

Złamany kod genetyczny rzuca światło na ewolucję roślinności lądowej – wszystkie rośliny to jedna rodzina.

Aktualizacja: 24.11.2017 21:24 Publikacja: 24.11.2017 21:06

Adam i Ewa roślin

Foto: Bernd Haynold

Wszystkie organizmy niosą w swoim DNA informacje, które naukowcy starają się analizować, aby dowiedzieć się, na którym skrzyżowaniu dany gatunek skręcił w drodze ewolucji. Badania te mogą pokazać, jak gatunek zmieniał się, by stać się organizmem, który znamy obecnie.

Ponad 40 uniwersytetów i instytutów badawczych przeanalizowało genom porostnicy wielokształtnej (łac. Marchantia polymorpha) – gatunku wątrobowca z rodziny porostnicowatych - i uzyskało zupełnie nowe spojrzenie na rozwój roślin lądowych. Wyniki zostały ostatnio opublikowane w czasopiśmie „Cell”.

- Wszystkie rośliny lądowe, od mchu na skałach po kwitnące drzewa, wyrosły z pospolitego gatunku glonów, który skolonizował ziemię około 500 milionów lat temu - wyjaśnia Takayuki Kohchi z Uniwersytetu w Kioto - Wątrobowce w najwcześniejszym stadium ewolucji odbiegały od innych roślin lądowych i nadal posiadają cechy przodków i roślin, których gatunki ewoluowały później - dodaje.

W ostatnich latach naukowcy opracowali różne techniki molekularne i genetyczne, które pozwalają na lepszą analizę, zwłaszcza w zakresie badań genetycznych roślin. Wykorzystując te techniki, zespół rozszyfrował około 20.000 genów kontrolujących rozwój i fizjologię roślin.

Ustalenia te pozwoliły stwierdzić, że porostnica wielokształtna jest modelową rośliną do badań molekularnych i genetycznych, dostarczającą wskazówek dla przyszłych zastosowań rolniczych i technologii hodowli roślin.

- Teraz, gdy znamy genom prostnicy, możemy zacząć rozszyfrowywać funkcje poszczególnych genów i ich ewolucję w późniejszych gatunkach roślin - podsumowuje Kohchi.

Deszcz podczas burzy może uratować życie. Mokra skóra zmniejsza skutki pioruna