Firma musi przekazać pracownikowi informację o uzyskanym przez niego przychodzie, przysługujących kosztach, dochodzie i potrąconych zaliczkach. Jeśli przejęła obowiązki poprzedniego pracodawcy, uwzględnia również dokonane przez niego rozliczenia. Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Chodzi o rozliczenie osób pracujących w 2017 r. w dwóch miejscach. Do końca sierpnia w gimnazjum, które zostało zlikwidowane wskutek reformy oświatowej, a przez resztę roku w szkole podstawowej, która powstała w miejsce gimnazjum. Czy te osoby powinny dostać dwie informacje PIT-11? Pierwszą za okres styczeń–sierpień, drugą za pozostałe miesiące?
Zdaniem fiskusa wystarczy jedna informacja, składana przez szkołę podstawową. Taki wniosek można wyciągnąć z przepisów wprowadzających reformę oświaty. Wynika z nich, że nauczyciele dotychczasowego gimnazjum z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej stają się jej nauczycielami. Także inni pracownicy stają się pracownikami podstawówki. Ich przejęcie następuje z mocy prawa i nie jest uzależnione od działań samych zainteresowanych. Są jedynie powiadamiani o zmianie.
Co w takiej sytuacji z obowiązkami płatnika nałożonymi przepisami ustawy o PIT? Zdaniem skarbówki nie ustają, lecz przechodzą na nowy podmiot. Powinien on kontynuować działania poprzednika. Nowy płatnik wstępuje bowiem w miejsce dotychczasowego pracodawcy, przejmując jego prawa i obowiązki.
Oznacza to, że szkoła podstawowa powinna obliczać, pobierać i odprowadzać do urzędu skarbowego zaliczki na PIT przejętych pracowników. Musi też sporządzić informację PIT-11 za cały rok, a także deklarację o pobranych zaliczkach PIT-4R. Powinny one obejmować zaliczki pobrane pracownikom zarówno za okres zatrudnienia w przejętym zakładzie pracy (gimnazjum), jak i w nowym (szkoła podstawowa).