The Ceez, O chłopcu polskim - premiera płyty

Muzyk i wokalista The Ceez, działający w Ameryce, postanowił się zmierzyć z bardzo polskimi tematami.

Publikacja: 25.07.2017 17:56

The Ceez, O chłopcu polskim, Polskie Radio SA, Agencja Muzyczna, 2017

The Ceez, O chłopcu polskim, Polskie Radio SA, Agencja Muzyczna, 2017

Foto: Materiały Prasowe

Peter Ceez Okrasa nie jest debiutantem, to artysta i producent z dużym doświadczeniem, ale na naszym rynku obecny okazjonalnie. A szkoda i trudno prorokować, czy jego nowa płyta ten stan rzeczy zmieni.

Przed wyjazdem do USA w 2002 roku współpracował z różnymi muzykami, z Markiem Piekarczykiem, Johnem Porterem czy Krzysztofem Jaryczewskim (Oddział Zamknięty). Był też wokalistą zespołu Bian. Już za granicą zainteresował się produkcją muzyczną i ukończył studia w słynnej uczelni Berklee College of Music w Bostonie.

W Ameryce jest z sukcesami aktywny na różnych polach. Na przykład jego kompozycja „Feather Gloves" otrzymała nominację do miana najlepszej piosenki podczas Hollywood Music in Media Awards w 2011 roku.

Najnowszy album, który stworzył – jako kompozytor, wokalista i producent – to bardzo polskie wydawnictwo. Nagrał na Florydzie 12 piosenek z wierszami Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, zapraszając muzyków zarówno amerykańskich, jak polskich.

Zapewne nieprzypadkowo płyta „O chłopcu polskim" ukazuje się w okolicach 1 sierpnia, a patronuje jej Muzeum Powstania Warszawskiego. W tym jednak, co oferuje nam The Ceez, nie ma nic okazjonalnego.

Powstaniec warszawski Krzysztof Kamil Baczyński to jedna z wielu tragicznych postaci w dziejach polskiej kultury, wielki talent, który nie zdołał w pełni rozkwitnąć. Pół tysiąca młodzieńczych wierszy, jakie po nim zostały, są wszakże tak ważne i wartościowe, że kolejne pokolenia do nich wracają.

Nie po raz pierwszy poezja Baczyńskiego trafia do nas w wersji śpiewanej, choć nie wszystkie tego typu próby bywały udane. Jego wiersze, wyrastające z tradycji romantycznej, The Ceez stara się dopasować do muzyki, której hołduje. A jest to mieszanka jazzu, elektroniki i brzmień alternatywnych, co nie wydaje się naturalnym towarzystwem dla poetyckich tekstów.

Ceez dba, by słów nie zagłuszał rozbudowany akompaniament, w którym mamy zarówno gitarę akustyczną, jak i sekcję instrumentów dętych czy elektronikę. Poszarpane rytmy nie zawsze wszakże sprzyjają wierszom.

Jest jednak w zestawie 12 kompozycji kilka utworów wręcz wzruszających. To te, w których niskim, chropawy głos Ceeza nabiera charakteru lirycznego. Tak dzieje się w „Słowach po deszczu", wierszu napisanym do wielkiej miłości Baczyńskiego, której rodzice odrzucili jego oświadczyny, a przede wszystkim w tytułowej elegii „O chłopcu polskim". Tu poeta w prostych słowach zawarł tragiczny los swego pokolenia, przeczuwając także własną śmierć.

Peter Ceez Okrasa nie jest debiutantem, to artysta i producent z dużym doświadczeniem, ale na naszym rynku obecny okazjonalnie. A szkoda i trudno prorokować, czy jego nowa płyta ten stan rzeczy zmieni.

Przed wyjazdem do USA w 2002 roku współpracował z różnymi muzykami, z Markiem Piekarczykiem, Johnem Porterem czy Krzysztofem Jaryczewskim (Oddział Zamknięty). Był też wokalistą zespołu Bian. Już za granicą zainteresował się produkcją muzyczną i ukończył studia w słynnej uczelni Berklee College of Music w Bostonie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
radio
Lech Janerka zaśpiewa w odzyskanej Trójce na 62-lecie programu
Kultura
Zmarł Leszek Długosz
Kultura
Timothée Chalamet wyrównał rekord Johna Travolty sprzed 40 lat
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie podaje datę otwarcia
Kultura
Malarski instynkt Sharon Stone