Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Muzyka

Londyn: Owacja na stojšco dla "Pasji wg św. Łukasza" Pendereckiego

Fotorzepa/ Roman Bosiacki
Wielominutowš owacjš na stojšco przyjęła w sobotę wieczorem londyńska publicznoœć "Pasję według œwiętego Łukasza" Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu słynnej Londyńskiej Orkiestry Filharmonicznej.

Orkiestrę LSO poprowadził jej pierwszy dyrygent Rosjanin Władimir Jurowski, a partie solowe wykonali Omar Ebrahim (narrator), Elizabeth Atherton (sopran), Dietrich Henschel (baryton) i Tomasz Konieczny (bas-baryton) przy wsparciu Chóru Polskiego Radia, Zespołu Œpiewaków Miasta Katowice "Camerata Silesia" i Warszawskiego Chóru Chłopięcego.

W krótkiej dyskusji przed koncertem Penderecki okreœlił Jurowskiego jako "wyjštkowo œwieżego, zupełnie innego ode mnie dyrygenta". "To najlepsze wykonanie mojego utworu, jakie słyszałem od wielu lat" - mówił.

Przybliżajšc historię utworu, kompozytor przybliżył także brytyjskiej publicznoœci rozwój awangardowej muzyki klasycznej w komunistycznej Polsce, a także swoje artystyczne dojrzewanie w latach 50. ubiegłego wieku.

"Pasja wg œw. Łukasza" jest uznawana za arcydzieło współczesnej sztuki sakralnej, które zdaniem wielu ekspertów wywarło znaczšcy wpływ na historię muzyki XX wieku. Utwór powstał na zamówienie radia Westdeutscher Rundfunk z okazji 700-lecia katedry w Muenster, w której 30 marca 1966 roku odbyło się prawykonanie utworu pod dyrekcjš Henryka Czyża.

Sobotni koncert został zorganizowany w ramach programu Instytutu Adama Mickiewicza (IAM) "Polska Music", dzięki któremu w czołowych europejskich salach wystawiano w przeszłoœci utwory najważniejszych polskich kompozytorów, m.in. Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Andrzeja Panufnika.

Koncert był elementem weekendowego festiwalu centrum kulturalnego Southbank Center poœwięconemu roli religii w społeczeństwie "Belief and Beyond Belief" ("Wiara i poza wiarę").

Koncert w Londynie odbył się na kilka dni przed ogłoszeniem programu kulturalnego Niepodległa, który będzie zwišzany z obchodami 100-lecia polskiej niepodległoœci w 2018 roku.

"Penderecki jest jednym z artystów tzw. "pokolenia niepodległej" - ludzi, którzy urodzili się w dwudziestoleciu międzywojennym, wolnej Polski" - tłumaczył w rozmowie z PAP dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza dr Krzysztof Olendzki.

Jak podkreœlił, twórcy tego pokolenia "byli w stanie stworzyć wyjštkowš przestrzeń wolnoœci, która funkcjonowała także w póŸniejszych czasach komunistycznej Polski".

Zdaniem Olendzkiego, przykładem takiej przestrzeni było m.in. wspomniane przez Pendereckiego w trakcie dyskusji Studio Eksperymentalne Polskiego Radia, które w latach 50. i 60. "było fenomenem na skalę œwiatowš i tworzyło nowe, absolutnie wyjštkowe dŸwięki".

Poprzednie wykonanie w 2009 roku w trakcie polskiego roku - Polska! Year - w katedrze Canterbury również zostało entuzjastycznie przyjęte przez brytyjskš publicznoœć. Dziennik "Independent" pisał wówczas, że "jest w tym tyle teatru, że równie dobrze mogłaby to być opera – gdyby nie to, że do tego stopnia pobudza wyobraŸnię, iż już jest dziełem skończonym".

ródło:

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL