Pożegnanie z Rafaelem. Ostatni weekend wystawy w Muzeum Narodowym

Tylko do niedzieli, 28 sierpnia można oglądać w Muzeum Narodowym w Warszawie wystawę „Brescia. Renesans na północy Włoch. Moretto – Savoldo – Moroni. Rafael –Tycjan – Lotto”.

Aktualizacja: 26.08.2016 18:13 Publikacja: 26.08.2016 17:34

Foto: Muzeum Narodowe w Warszawie

Są na niej wspaniałe dzieła największych mistrzów, jak np. „Chrystus błogosławiący” Rafaela o twarzy prawdopodobnie samego artysty. Albo „Pokłon pasterzy” i „Święta rodzina” Lorenzo Lotto, tchnące wzruszeniem i łączące realizm z poczuciem niezwykłości przedstawionej chwili.

Dzieła pochodzą z Pinakoteki Tosia Martinenga w Brescii, leżącej na północy Włoch, między Mediolanem i Wenecją i znać w nich wpływy różnych szkół. Można jednak także mówić o odrębnych cechach XVI-wiecznej szkoły malarskiej związanej z Brescią, której głównymi reprezentantami są Girolamo Romanin, Alessandro Bonvicino, zwany Moretto i Giovani Gerolamo Savolda.

Sztukę artystów tej szkoły wyróżnia uważna obserwacja rzeczywistości, niezależnie, czy podejmują tematy religijne, mitologiczne, czy malują portrety wpływowych postaci. Z reguły odwołują się do wielkiej lombardzkiej tradycji malarstwa, którego fundamentalną zasadą była wierność prawdzie, czyli dążenie do realistycznego oddania szczegółów.

Uwagę przyciągają piękne portrety, oddające psychikę modeli, a jednocześnie będące popisem warsztatowej maestrii, jak np. „Portret mężczyzny z listem” Moretta, czy „Portret mężczyzny grającego na flecie” Savolda, olśniewające bogatą paletą barw i zróżnicowaną fakturę materii.

Muzeum Narodowe w Warszawie zaprasza na finisażowe oprowadzania po wystawie – w sobotę i niedzielę o godzinach: 11, 13, 14, 15, 16.

Zaplanowano także wykłady Przemysława Głowackiego w kinie MUZ: 27 sierpnia o godz. 12 „Rafael Santi z Urbino” i 28 sierpnia o godz. 12 „Mistrzowie północnowłoskiego renesansu”.

Są na niej wspaniałe dzieła największych mistrzów, jak np. „Chrystus błogosławiący” Rafaela o twarzy prawdopodobnie samego artysty. Albo „Pokłon pasterzy” i „Święta rodzina” Lorenzo Lotto, tchnące wzruszeniem i łączące realizm z poczuciem niezwykłości przedstawionej chwili.

Dzieła pochodzą z Pinakoteki Tosia Martinenga w Brescii, leżącej na północy Włoch, między Mediolanem i Wenecją i znać w nich wpływy różnych szkół. Można jednak także mówić o odrębnych cechach XVI-wiecznej szkoły malarskiej związanej z Brescią, której głównymi reprezentantami są Girolamo Romanin, Alessandro Bonvicino, zwany Moretto i Giovani Gerolamo Savolda.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
radio
Lech Janerka zaśpiewa w odzyskanej Trójce na 62-lecie programu
Kultura
Zmarł Leszek Długosz
Kultura
Timothée Chalamet wyrównał rekord Johna Travolty sprzed 40 lat
Kultura
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie podaje datę otwarcia
Kultura
Malarski instynkt Sharon Stone