Chcą kupić od Fiata Magneti Marelli

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zastanawia się nad sprzedażą działu podzespołów Magneti Marelli po tym jak zainteresowanie kupnem wyrazili potencjalni nabywcy

Publikacja: 19.07.2015 13:48

Chcą kupić od Fiata Magneti Marelli

Foto: spółka

Przynajmniej dwa amerykańskie fundusze private equity chcą związać się z firmami motoryzacyjnymi i złożyć wspólne oferty na Magneti Marelli, która zaopatruje wszystkich ważnych producentów samochodów w Europie, obu Amerykach i w Azji — powiedziały 3 osoby.

Niedawną ofertę konsorcjum kierowanego przez fundusz typu buyout z USA szacującą włoską firmę na niecałe 2,5 mld euro FCA odrzuciła w czerwcu, bo nie zamierza zgodzić się na sprzedanie jej poniżej 3 mld euro — stwierdziła jedna z tych osób. Zadłużona FCA może sprzedać MM w całości albo w częściach, ostatecznej decyzji jeszcze nie ma.

Magneti Marelli była często wskazywana jako firma do przejęcia. FCA stale zaprzeczała zamiarowi pozbycia się jej, ale ostatnio przekazała zainteresowanym stronom, że mogłaby zmienić zdanie.

Grupa włosko-amerykańska, siódmy producent pojazdów na świecie, ma teraz pełne ręce roboty z planowaną pierwotną ofertą publiczną producenta luksusowych aut sportowych Ferrari, przesuniętą na drugą połowę października, więc wszelkie decyzje dotyczące MM zapadną później.

Tymczasem amerykańskie fundusze pracują nad tą sprawą od miesięcy. — Na biurku Fiata rośnie sterta pism, w tym także nieproszonych — stwierdził jeden z informatorów. — Spodziewamy się, że Sergio Marchionne zareaguje na nie raczej wcześniej niż później.

Sprzedaż działu, który zatrudnia ponad 38 tys. ludzi i jest obecny w 19 krajach, może pomóc FCA w spłacie części długu i sfinansować ambitny plan inwestycji na 48 mld euro. Takie rozwiązanie może stać się aktualne, bo starania Marchionne związania się z General Motors nie znalazły posłuchu za oceanem.

Magneti Marelli z centralą pod Mediolanem wypracowała w 2014 r. obroty 6,5 mld euro i zysk operacyjny 204 mln. Produkuje komponenty m.in. do oświetlenia, silników, elektroniki, zawieszenia i układów wydechowych.

Różne opcje

Kandydaci do kupna chcą osiągnąć pełną kontrolę nad MM, a następnie podzielą ją zgodnie z ich doświadczeniem. — Każdy weźmie uczciwą część dla siebie — mówi informator.

Sporo dużych funduszy inwestycyjnych, zwłaszcza w Stanach, jest szczególnie zainteresowane działem oświetlenia MM, który mógłby zostać wyodrębniony i działać jako samodzielna firma. Jest wart ok. 2 mld euro i może być atrakcyjny dla takich globalnych graczy jak Valeo, Hella, Koido i Stanley — stwierdził pewien bankier. Firmy z Azji mogłyby też wejść w ten interes, np. chińska Wanxiang Group.

Wśród producentów podzespołów samochodowych rośnie ochota do zawierania umów fuzji i przejęć, które zwiększą ich obecność na świecie. W tym roku niemiecka ZF Friedrichshafen sfinalizowała kupno za 13,5 mld dolarów amerykańskiej TRW Automotive Holdings. W marcu chińska ChemChina przejęła włoską Pirelli w ramach wielostopniowej umowy o wartości 7,3 mld euro.

Marchionne nie spieszy się ze sprzedażą MM i będzie grymasił przy wyborze kupującego, aby zapewnić stabilne zaopatrzenie w komponenty fabryk FCA, które wypuszczają wiele modeli, od malutkich Fiatów 500, sportowo-użytkowe Jeepy po luksusowe Maserati.

Według innego informatora, FCA może rozpatrzyć strategiczne opcje dla 2 mniejszych producentów podzespołów, Comau i Teksid osiągających obroty 1,44 mld euro i 639 mln.

Przynajmniej dwa amerykańskie fundusze private equity chcą związać się z firmami motoryzacyjnymi i złożyć wspólne oferty na Magneti Marelli, która zaopatruje wszystkich ważnych producentów samochodów w Europie, obu Amerykach i w Azji — powiedziały 3 osoby.

Niedawną ofertę konsorcjum kierowanego przez fundusz typu buyout z USA szacującą włoską firmę na niecałe 2,5 mld euro FCA odrzuciła w czerwcu, bo nie zamierza zgodzić się na sprzedanie jej poniżej 3 mld euro — stwierdziła jedna z tych osób. Zadłużona FCA może sprzedać MM w całości albo w częściach, ostatecznej decyzji jeszcze nie ma.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji