Wielton inwestuje w Wieluniu

Firma rozbudowuje fabrykę naczep. Władze miasta liczą na 800 nowych miejsc pracy.

Publikacja: 17.07.2017 21:01

Foto: materiały prasowe

Wielton zainwestuje w zakładzie w Wieluniu i wzniesie Centrum Obsługi Klienta. Z treści zezwolenia wydanego przez władze Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na której terenie działa fabryka, wynika, że wartość inwestycji może sięgnąć 45 mln zł.

To jednak nie koniec inwestycji. Na nowe fabryki i ich wyposażenie grupa planuje wydać łącznie do 2020 roku 110 mln zł, zaś na inwestycje odtworzeniowe – 50 mln zł. To konieczne, ponieważ strategia Wieltonu przewiduje podwojenie produkcji do 25 tys. pojazdów w 2020 roku w stosunku do 2016 roku.

Chłodnie i furgony

W Wieluniu mieści się siedziba spółki i działa największa fabryka Grupy Wielton, w której spawane są podwozia oraz stalowe zabudowy. Zarząd nie potwierdził na razie, gdzie zlokalizuje nowy zakład produkcji furgonów i chłodni. Będzie się on specjalizował w technologiach kompozytowych. Uruchomienie nowej inwestycji planowane jest na przełomie 2019 i 2020 r. Produkowane tu panele trafią też do francuskiej fabryki grupy w Auxerre, która sprzedaje naczepy pod marką Fruehauf.

Prezes Grupy Wielton Mariusz Golec wskazuje, że wejście na atrakcyjny, wysokomarżowy rynek chłodni i furgonów jest jednym ze strategicznych celów grupy. Udział tego segmentu w europejskim rynku wrośnie w latach 2016–2020 z 12 do 14 proc., zaś udział grupy Wielton ma sięgnąć 2 proc.

Plany przewidują wyprodukowanie w 2020 roku 700 chłodni oraz tysiąca furgonów. Prezes zastrzega, że choć zamierzenia są skromne, to będzie to zaledwie początek produkcji tego typu nadwozi.

W Wieluniu powstanie także zakład Trans Technik Poland, który będzie dostarczał komponenty do naczep (okucia, kłonice, słupki, elementy konstrukcji nadwozia). Firma kupiła już działkę o powierzchni 1,3 ha.

Nowe zakłady sprawią, że zatrudnienie w Wieluniu zwiększy się o 800 osób, które trzeba będzie przeszkolić. – W wieluńskiej szkole zawodowej Wielton uruchomił klasę spawaczy i operatorów maszyn sterowanych cyfrowo, a w kolejnych latach będzie miał pięć lub sześć takich klas – zapowiada burmistrz Wielunia Paweł Okrasa.

Dla nowych pracowników już przygotowywane są mieszkania. Miasto pod koniec czerwca zdobyło z BGK Nieruchomości fundusze na budowę 204 mieszkań czynszowych. Budowa pierwszych dwóch z czterech bloków ruszy jeszcze w tym roku, zasiedlone będą do końca 2018 r. Deweloperzy wzniosą dodatkowo 400 mieszkań.

Sześć marek w grupie

Burmistrz ułatwił także rejestrację pojazdów przez firmy leasingowe i obniżył do minimalnych podatki od ciągników siodłowych i naczep. – Przychody z podatków od środków transportu wyniosą w tym roku 4 mln zł, gdy w 2014 roku były dwa razy mniejsze – podkreśla burmistrz.

Liczba rejestracji prawdopodobnie będzie szybko rosła, ponieważ Wielton zakłada poważną rozbudowę usługi wynajmu krótkoterminowego naczep, w tym używanych. Spółka zapowiedziała utworzenie na głównych rynkach pięciu takich centrów oraz podwojenie liczby punktów sprzedaży i serwisu do ponad pięciuset w 2020 roku.

Wielton kupił 22 maja niemieckiego producenta naczep Langendorf, który produkuje rocznie 1,2 tys. naczep i ma mocną pozycję w segmencie naczep inloaderów (do przewozu tafli szła) i wywrotek. Spółka podała, że wartość transakcji wyniesie 4,8–5,3 mln euro (w zależności od wyników finansowych Langendorfa), do tego Wielton przejął dług w wysokości 7 mln euro.

Prezes Grupy Wielton przewiduje, że za pięć lat Langendorf, który stał się szóstą marką grupy, podwoi produkcję do 2,5 tys. naczep oraz przychody do 80 mln euro i marże (do 8 proc.).

Wieluński producent naczep jest trzecim największym w Europie i dziesiątym na świecie. Grupa planuje, że w 2020 roku jej przychody powiększą się do 2,5 mld złotych, przy wzroście marży netto do 8 proc.

Wielton zainwestuje w zakładzie w Wieluniu i wzniesie Centrum Obsługi Klienta. Z treści zezwolenia wydanego przez władze Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na której terenie działa fabryka, wynika, że wartość inwestycji może sięgnąć 45 mln zł.

To jednak nie koniec inwestycji. Na nowe fabryki i ich wyposażenie grupa planuje wydać łącznie do 2020 roku 110 mln zł, zaś na inwestycje odtworzeniowe – 50 mln zł. To konieczne, ponieważ strategia Wieltonu przewiduje podwojenie produkcji do 25 tys. pojazdów w 2020 roku w stosunku do 2016 roku.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji