Fundusz Renaulta-Nissana na startupy

Sojusz Renault-Nissan przygotowuje się do uruchomienia funduszu 200 mln dolarów na technologie mobilności — podały 3 osoby — aby szybciej dostosować się do zmian w sektorze i postawić na startupy w zakresie innowacji

Aktualizacja: 07.01.2018 10:51 Publikacja: 07.01.2018 10:43

Fundusz Renaulta-Nissana na startupy

Foto: Bloomberg

Fundusz zostanie oficjalnie ogłoszony przez prezesa Carlosa Ghosna 9 stycznia z okazji salonu technologii CES w Las Vegas; po 40 proc. środków zapewnią obaj partnerzy sojuszu, pozostałe 20 proc. Mitsubishi. — To nam pozwoli szybciej działać przy zakupach aktywów w związku z konkurencją — stwierdziła jedna z osób. Rzeczniczka sojuszu, Frédérique Le Greves odmówiła skomentowania tego.

Sektorowi motoryzacji opartemu dotąd na prywatnych posiadaczach pojazdów zagrażają nowe obyczaje w konsumpcji i pojawienie się usług w zakresie mobilności w rodzaju Ubera, krótkiego korzystania z samochodów za opłatą, wspólnego korzystania z pojazdu przez właściciela i obcej osoby, wreszcie wynajmowania pojazdów przez ich właścicieli.

Do tych nowych wyzwań dochodzą pojazdy elektryczne i połączone z Internetem. W związku z tym, a także z nowymi technologiami firmy samochodowe chcą przyspieszyć działania, Niektóre inwestują bezpośrednio w nowe usługi, aby też zyskać dostęp do własności intelektualnej za pośrednictwem swych funduszy venture capital (CVC).

BMW kupił w ten sposób udziały w wielu firmach wyspecjalizowanych we wspólnym korzystaniu z pojazdu, inteligentnego pobierania opłat i pojazdów autonomicznych za pośrednictwem swego funduszu iVentures 500 mln euro, największego dotychczas będącego w posiadaniu producenta pojazdów. Aktywność na tym polu zwiększają zwłaszcza GM z funduszem GM Ventures 240 mln dolarów i Gruap PSA ze 100 mln euro.

Fundusze CVC, dotychczas popularne w sektorach nastawionych na innowacje: technologii i farmaceutycznym, stały się bardziej powszechne wśród firm samochodowych od czasu kryzysu z 2008-9 r. Pozwoliły tym firmom pominąć część formalności wymaganych przy dokonywaniu nowych inwestycji i szybciej przechwytywać obiecujące startupy.

Przedsięwzięcie francusko-japońskiego sojuszu także ułatwi mu działanie w warunkach podwójnej własności w dokonywaniu nowych zakupów. Jest też kolejnym krokiem ku integracji tych firm, które chcą do 2022 r. dojść do 10 mld euro rocznych synergii. Fundusz będzie zarejestrowany jako spółka j. v. w Holandii i kierowany przez Francois Dossa, byłego szefa brazylijskiej filii banku Société Générale, a następnie szefa filii Nissana w Rio de Janeiro.

Mimo ambicji Nissana sprzedawania całkowicie autonomicznych aut od 2022 r. i oferowania usług taksówkami bez kierowcy (robo-taxi), Japończycy mało inwestowali w startupy woląc umowy partnerskie ze znanymi już podmiotami, jak np. grupa DeNA od oprogramowań. Renault odwrotnie, dokonał kilku inwestycji, zwłaszcza w firmę Marcel oferującą pojazdy z kierowcami i holenderską Jedlix od technologii inteligentnych opłat za wynajem. Dział RCI Bank & Services Renaulta przejął w 2016 r. kontrolę nad firmą Karhoo od car-sharingu i zamierza uruchomić taką usługę w ramach sojuszu.

Większość inwestycji Renaulta albo wszystkie zostaną przeniesione do nowego funduszu — podali informatorzy.

Fundusz zostanie oficjalnie ogłoszony przez prezesa Carlosa Ghosna 9 stycznia z okazji salonu technologii CES w Las Vegas; po 40 proc. środków zapewnią obaj partnerzy sojuszu, pozostałe 20 proc. Mitsubishi. — To nam pozwoli szybciej działać przy zakupach aktywów w związku z konkurencją — stwierdziła jedna z osób. Rzeczniczka sojuszu, Frédérique Le Greves odmówiła skomentowania tego.

Sektorowi motoryzacji opartemu dotąd na prywatnych posiadaczach pojazdów zagrażają nowe obyczaje w konsumpcji i pojawienie się usług w zakresie mobilności w rodzaju Ubera, krótkiego korzystania z samochodów za opłatą, wspólnego korzystania z pojazdu przez właściciela i obcej osoby, wreszcie wynajmowania pojazdów przez ich właścicieli.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Czasy są niepewne, firmy nadal mało inwestują
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce