#RZECZoBIZNESIE: Paweł Gos: Polska to zagłębie produkcji części samochodowych

Są u nas wszystkie globalne marki, które dzielą i rządzą na rynku komponentów – mówi Paweł Gos, prezes i współwłaściciel Exact, firmy zajmującej się outsourcingiem usług związanych z kontrolą jakości dla branży automotive, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Aktualizacja: 02.11.2017 11:37 Publikacja: 02.11.2017 11:33

#RZECZoBIZNESIE: Paweł Gos: Polska to zagłębie produkcji części samochodowych

Gość przyznał, że kondycja całego rynku motoryzacyjnego na świecie jest bardzo dobra.

- W Polsce mieliśmy najlepszy 2016 r., kiedy sprzedało się ponad 400 tys. nowych samochodów. Ten rok zapowiada się równie dobrze, może być 17 proc. wzrost. To ma przełożenie na część produkcyjną - mówił Gos.

Przypomniał, że w większości nabywcami nowych samochodów w Polsce są firmy i przedsiębiorstwa, które kupują zwykle 3-7 samochodów.
- Kiedy widać stabilność prawa, automatycznie przekłada się to na zakup samochodów – ocenił.

Gość zauważył, że wskaźnik ilości samochodów na 1000 mieszkańców dogonił już europejskie standardy. - Jest to ok. 600 sztuk na 1000 mieszkańców. Jednak spora część floty to samochody importowane ze średnim wiekiem 12 lat – tłumaczył.

Gos prognozował, że mamy przed sobą jeszcze przynajmniej 2 lata w których jesteśmy w stanie utrzymać dobrą koniunkturę.

Gość zauważył, że popyt na samochody elektryczne Tesli na świecie jest bardzo wysoki. - Problem jest ze stroną produkcyjną. 27 tys. samochodów zostało wyprodukowanych w Tesli od lipca do września, kiedy zamówień było 4 razy więcej – mówił.

- Rynek pokazuje, że jest moda na elektromobilność, natomiast brakuje wydolności produkcyjnej samochodów. Problem też jest gdzie indziej. Niektóre kraje, szczególnie Polska, mocno odstają infrastrukturą do obsługi takich samochodów. W Europie w tej chwili jest ok. 150 tys. stacji ładowania. W Polsce mamy ich 150 – dodał.

Gos zaznaczył, że w branży automotive mamy bardzo silną grupę poddostawców w Polsce.

- Jest w niej prawie 650 przedstawicieli różnych graczy produkujących części z których buduje się samochody. W tym jesteśmy prawdziwym zagłębiem. Czesi czy Słowacy muszą liczyć się z tym rynkiem. Są u nas wszystkie globalne marki, które dzielą i rządzą na rynku komponentów – mówił.

- To musimy zmierzyć z tym, co dzieje się w fabrykach samochodów. Tutaj nie mieliśmy od dłuższego czasu nowej inwestycji. Mamy kłopot z pozyskaniem dużej inwestycji producenckiej samochodów – dodał.

Gos zaznaczył, że fabryka Opla w Gliwicach jest to jedna z flagowych inwestycji GM. - Po fuzji z PSA ta fabryka nie będzie miała problemów stabilności zamówień – ocenił.


Exact, firma gościa, ma przedstawicielstwa w 12 krajach, nawet Chinach. - Zadaniem naszych kontrolerów jakości jest niedopuszczenie do zatrzymania linii produkcyjnej. Kontrolujemy części na każdym etapie procesu produkcyjnego. Każdy samochód składa się z 6-8 tys. części i nie mogą być one wadliwe w momencie dostawy – tłumaczył.

- 3 lata temu sprawdzaliśmy wadliwość kontrolowanych części do sumy wszystkich części skontrolowanych na terenie różnych krajów. Statystyki wyglądają podobnie – dodał.

Gość przyznał, że kondycja całego rynku motoryzacyjnego na świecie jest bardzo dobra.

- W Polsce mieliśmy najlepszy 2016 r., kiedy sprzedało się ponad 400 tys. nowych samochodów. Ten rok zapowiada się równie dobrze, może być 17 proc. wzrost. To ma przełożenie na część produkcyjną - mówił Gos.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Czasy są niepewne, firmy nadal mało inwestują
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce