#RZECZoBIZNESIE: Sylwia Koch-Kopyszko: Rewolucja elektromobilności to kwestia 50 lat

W tym czasie samochody spalinowe będą powoli odchodzić do lamusa – mówi Sylwia Koch-Kopyszko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Elektromobilności, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 05.07.2017 13:38 Publikacja: 05.07.2017 13:27

#RZECZoBIZNESIE: Sylwia Koch-Kopyszko: Rewolucja elektromobilności to kwestia 50 lat

Foto: tv.rp.pl

Gość zaznaczyła, że elektromobilność to nowy rozdział w Polsce i Europie.

- Liderem jest Francja, która ma 19 tys. samochodów. My jesteśmy na 19. miejscu z 36 zarejestrowanymi samochodami – mówiła Koch-Kopyszko.

- Pytanie czy w ramach samochodów elektrycznych jesteśmy w stanie być wielkim liderem – dodała.

Kilka dni temu prezentowano prace, które będą brały udział w konkursie ElectroMobility Poland. Gość wyróżniła funkcje, które jej faworyt samochodu elektrycznego powinien spełniać.

- W samochodach elektrycznych poszukuję szczególnie długodystansowości. Potrzebuję samochodu ekonomicznego i relatywnie małego – tłumaczyła.

Zaznaczyła, że są projekty, iż można spodziewać się większych zasięgów niż 150 km.

- Taki samochód musi mieć również bagażnik. Pierwsze samochody miały bardzo małą powierzchnię bagażową – przypomniała.

Dodała, że ważny jest też element bezpieczeństwa. - 3-4 gwiazdki w testach NCAP to jednak mało – oceniła.

Podkreśliła, że nie obędzie się bez klimatyzacji. - Pierwsze samochody miały w tych sprawach bardzo duże oszczędności – zauważyła.

Postawić na samochód czy części?

Gość zdradziła, że zastanawia się, czy jesteśmy w stanie wygrać w konkurencji.

- Powinniśmy poszukać elementów w samochodach, które odpowiedzą na to, co jest dzisiaj potrzebne, czyli np. coraz większa długodystansowość – mówiła.

Zaznaczyła, że nasza myśl naukowa jest już bardzo daleko.

- Politechnika Warszawska ma rozpracowane nowe modele magazynowania akumulatorowego energii i szybkiego sposobu ładowania. Dostępne są już zakresy 12-15 min., więc zaczyna to być porównywalne ze zwykłym spalinowym samochodem - tłumaczyła Koch-Kopyszko

Dodała, że namy też duże pole do popisu jeżeli chodzi o samochody funkcjonalne, czyli dla służb miejskich.

- Mamy też małe inicjatywy, gdzie już eksportujemy samochody. To jest o wiele ciekawsze niż wchodzenie w standardy ogromnych firm – oceniła.

Gość przypomniała, że w Polskiej motoryzacji jesteśmy liderem w budowie podzespołów.

- Nie marnujmy tego. Jeżeli samochody spalinowe stają się przeszłością, a elektromobilność przyszłością to przestawmy się i szukajmy symbiozy pomiędzy dostawcami części, a producentami, którzy chcą wchodzić – tłumaczyła.

 

Systemy szybkiego ładowania to clou sprawy

Według Koch-Kopyszko ładowarek krajowych przy głównych stacjach będzie potrzebne przynajmniej 1000-1800.

- W przypadku ładowania w kompleksach mieszkalnych obowiązkiem gminy ,wynikającym z ustawy o elektromobilności, będzie wskazywanie miejsc, gdzie będą ładowarki ogólnodostępne – mówiła.

Oceniła, że dobrą stroną braku dróg ekspresowych jest fakt, iż może przyjdzie moment, gdy będziemy wprowadzać w drogę część elektromagnetyczną, która ładuje samochód w trakcie jazdy.

Zaznaczyła, że musimy dobrze przygotować Polskę w kontekście przyszłych samochodów. - Po pierwsze infrastruktura, po drugie dobre przepisy, po trzecie rozsądne zachęty – mówiła.

- Patrząc na Chińczyków widać, że elektromobilność zmierza do szybszego ładowania i nie demonizowania tego, że trzeba koniecznie do 100 proc. naładować baterie. Poza tym wspomniana wcześniej długodystansowość – dodała.

Podkreśliła, że problemy trzeba rozwiązywać systemowo.

- Pewnych rzeczy już się uczymy. Nie mamy już pozwoleń na budowę na stacje ładowania. Niemcy w Berlinie z ich powodu nie zbudowali 1300 ładowarek tylko 300. My z tych doświadczeń wyciągnęliśmy wniosek dla siebie – mówiła.

- Rządzący patrzą na to, co się dzieje w Europie i Chinach. Staramy się wypracować rozwiązanie, które będzie dla nas najlepsze – dodała.

Koch-Kopyszko zaznaczyła, że rewolucja motoryzacyjna to nie jest 5 minut. - Wymaga szeregu badań, żeby to było bezpieczne i np. nie wybuchało – mówiła.

- Rewolucję w stronę elektromobilności oceniam na jakieś 40-50 lat. W tym czasie samochody spalinowe będą powoli odchodzić do lamusa – podsumowała.

Gość zaznaczyła, że elektromobilność to nowy rozdział w Polsce i Europie.

- Liderem jest Francja, która ma 19 tys. samochodów. My jesteśmy na 19. miejscu z 36 zarejestrowanymi samochodami – mówiła Koch-Kopyszko.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce