Najważniejsze w Oplu/Vauxhallu miejsca pracy

Po ujawnieniu przez PSA i General Motors o rozmowach o odstąpieniu Francuzom europejskiej filii koncernu dla polityków niemieckich i brytyjskich, także związkowców najważniejsze jest zachowanie zakładów i zatrudnienia.

Aktualizacja: 21.02.2017 10:56 Publikacja: 21.02.2017 10:28

Najważniejsze w Oplu/Vauxhallu miejsca pracy

Foto: Bloomberg

PSA i GM nie podjęły żadnego ważącego zobowiązania w zakresie zachowania miejsc pracy i fabryk Opla w Niemczech - oświadczył w telewizji ARD wiceminister gospodarki Matthias Machning. Jego zdaniem pierwsze dyskusje niemieckiego rządu z szefami obu grup samochodowych pozwoliły uzyskać zachęcające sygnały dotyczące załogi Opla w Niemczech, ale te gwarancje nie nabrały postaci obowiązujących porozumień. - Dlatego też wszelkie spekulacje są przedwczesne - dodał, ale uznał, że związek Opla z Peugeotem mógłby być podstawą lepszej przyszłości dla niemieckiej firmy.

Wcześniej „Bild am Sonntag” podał, że PSA zobowiązał się utrzymać wszystkie 4 ośrodki produkcyjne Opla w Niemczech. We wrześniu odbędą się w Niemczech wybory powszechne, wszelkie cięcia zatrudnienia zmniejszyłyby szanse Angeli Merkel na czwartą kadencję. Pani kanclerz jest informowana na bieżąco o postępach rozmów rządu z obiema firmami samochodowymi.

Rzecznik resortu gospodarki powtórzył, że głównym celem rządu jest zachowanie miejsc pracy. Berlin jest w stałym kontakcie z rządem w Londynie. Oba kraje nie dopuszczą do rozgrywania sprawy przeciwko sobie - dodał. Minister Brigitte Zypries ma rozmawiać w czwartek w Paryżu z ministrem finansów Michelem Sapin.

Premier Theresa May planuje też rozmowy z prezesem PSA, Carlosem Tavaresem - podał jej rzecznik. - Będzie to prywatna rozmowa, trwają przygotowania tego spotkania zależnie od dostępności czasu - dodał. - Jasno wyrażaliśmy naszą determinację, by ważny brytyjski przemysł samochodowy nadal rozkwitał - powiedział rzecznik.

Szef największego brytyjskiego związku zawodowego Unite, Len McCluskey spotka się zapewne w piątek rano z prezesem Tavaresem. - Jesteśmy coraz bardziej zaniepokojeni po informacjach o utrzymaniu ośrodków niemieckich - stwierdził inny związkowiec.

Pod koniec tygodnia ma też dojść do spotkania Tavaresa z ministrem ds. przedsiębiorstw, Gregiem Clarkiem, który w parlamencie odpowiadał na pytania deputowanych Partii Pracy dotyczące propozycji PSA.

Jednym z poważniejszych problemów Vauxhalla jest deficyt miliarda funtów (1,25 mld dolarów) w zakładowym funduszu emerytalnym. Wiele firm ponadnarodowych miało w ostatnim czasie do czynienia z większymi wypłatami z takich funduszy, to może być więc jeden z czynników, który wpłynie na decyzję Peugeota o konieczności cięć w zatrudnieniu, aby doszło do zawarcia umowy.

Zyski General Motors

Akcje amerykańskiego koncernu mogą wzrosnąć o 35 proc., jeśli dufa mu się sprzedać Opla i skupić na lepszych rynkach - stwierdził najważniejszy amerykański tygodnik finansowy „Barron's”. Jeśli dojdzie do sprzedania, GM może pozyskać nawet miliard dolarów gotówki netto - dodał powołując się na opinię analityków.

Rzeczywista wartość tej sprzedaży będzie jednak pochodzić z uwolnienia się od deficytowego biznesu i skupienia działalności w Chinach, Ameryce Płn. i Łacińskiej. W 2016 r. GM poniósł w Oplu stratę operacyjną 257 mln dolarów. Odcięcie się od Opla dałoby koncernowi niemal miliard dolarów dodatkowych przepływów gotówki rocznie, poza natychmiastowymi przychodami ze sprzedaży — dodał tygodnik.

Ponadto inwestorzy mogliby wpłynąć na wartość akcji GM, bo sprzedaż filii wykazałaby, że prezes Mary Barra chce skupić się na działalności generującej nowa wartość. Mimo spodziewanego powszechnie cyklicznego spadku akcji GM i sprzedaży pojazdów, zysk na akcję koncernu może wynieść 3-4 dolary przy obecnym kursie ok. 37 dolarów.

PSA i GM nie podjęły żadnego ważącego zobowiązania w zakresie zachowania miejsc pracy i fabryk Opla w Niemczech - oświadczył w telewizji ARD wiceminister gospodarki Matthias Machning. Jego zdaniem pierwsze dyskusje niemieckiego rządu z szefami obu grup samochodowych pozwoliły uzyskać zachęcające sygnały dotyczące załogi Opla w Niemczech, ale te gwarancje nie nabrały postaci obowiązujących porozumień. - Dlatego też wszelkie spekulacje są przedwczesne - dodał, ale uznał, że związek Opla z Peugeotem mógłby być podstawą lepszej przyszłości dla niemieckiej firmy.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji