Moje pieniądze

Złoto coraz bardziej dostępne

Wbrew niektórym opiniom, złoto nie jest towarem luksusowym
Goldenmarck
Najtańsze sztabki kosztują ok. 200 zł, a uncja złota to wydatek ok. 5 tys. zł.

Materiał przygotowany we współpracy z Grupą Goldenmark SA

Ilość złota sprzedawanego w Polsce wciąż jest dużo mniejsza niż w krajach Europy Zachodniej, szczególnie z niemieckiej strefy językowej. Jednak polscy dostawcy od kilku lat notują imponujący wzrost sprzedaży. Złoto staje się nad Wisłą coraz bardziej powszechnym towarem. Równie szybko jak sprzedaż tradycyjna rośnie popularność sztabek i monet w internecie. Pojawia się także sporo innowacji w samym sposobie sprzedaży i dostarczania złota.

Kierunek zachód

Polski rynek złota od kilku lat rośnie o 1 – 2 tony rocznie. Wolumen sprzedaży tylko największych dostawców jest dziś szacowany na około 7 ton czystego kruszcu. Jeśli wyrazimy tę wartość w najpopularniejszych sztabkach o wadze jednej uncji (31,1 gramów), wyjdzie imponująca liczba ponad 225 tys. uncji. Dla porównania, szacowany na 140 ton rynek niemiecki to ponad 4,5 mln uncji, czyli 20 razy więcej, przy czym niemieckie PKB jest większe od polskiego około siedem razy (dane MFW). Zdaniem przedstawicieli branży dane te pokazują, jak duże jest pole do rozwoju dla polskiego rynku.

W krajach niemieckiego obszaru językowego tradycja kupowania złota jest bardzo długa, a świadomość korzyści jakie daje ten produkt - nieporównywalnie większa. To prawdziwe wyzwanie dla polskich dystrybutorów. Również edukacyjne.

Sztabka dla każdego

W Polsce najczęściej wybierane są sztabki i monety o wadze jednej uncji. Rośnie również udział sztabek najmniejszych, o wadze 1, 2 i 5 gramów. Są coraz częściej wybierane jako prezent na chrzest, komunię czy z okazji ślubu. Nie słabnie też udział sztabek dla bardziej zamożnych inwestorów: 100, 250 lub 500 gramowych.

Wbrew czasem spotykanym opiniom, złoto nie jest towarem luksusowym i niedostępnym. Najtańsze sztabki kosztują ok. 200 zł, a uncja złota to wydatek ok. 5 tys. zł.

Oczywiście należy pamiętać, że cena złotych sztabek i monet zależy od giełdowego kursu złota. Dużą zaletą tego produktu jest jednak fakt, że marże producentów i dystrybutorów są niewielkie, dlatego cena ostateczna jest bardzo zbliżona do kursu giełdowego. Stąd na rynku złota trudno znaleźć typowe promocje lub wyprzedaże. Rywalizacja między dostawcami koncentruje się nie tyle na cenie, co na zakresie oferty i kompleksowości usług.

Złoto na wyciągnięcie ręki

Jak podkreślają przedstawiciele branży, na rynku złota równie cenne jak sam kruszec jest zaufanie. W czasie boomu na polskim i światowym rynku powstało wiele firm, które w dużym stopniu opierały się na rozwiązaniach e-commerce. Niewiele z nich inwestowało jednocześnie w sieć stacjonarną.

Jednym z pionierów w łączeniu sklepu internetowego i sieci oddziałów była Mennica Wrocławska; jako pierwsza na rynku robiła to na tak dużą skalę. Poza siecią własnych oddziałów w największych miastach firma postawiła także na współpracę z bankami takimi jak Alior Bank czy Deutsche Bank, a także z mniejszymi bankami spółdzielczymi. Jednocześnie mennica z Wrocławia nie rezygnowała z rozwoju e-commerce. Dziś Mennica Wrocławska jest częścią Grupy Goldenmark, która rozwija sieć pod nową marką.

Internet bliżej ludzi

Kierunek wyznaczony przez pierwszy sklep Mennicy Wrocławskiej nie tylko się nie zmienił, ale stał się także znakiem rozpoznawczym firmy. Dziś, wraz z najnowszą wersją sklepu goldenmark.com, firma wprowadziła kilka nowości.

W ramach sklepu internetowego i sieci stacjonarnej zostało uruchomionych 6 tys. nowych punktów odbioru. Złoto kupione na goldenmark.com można odbierać na stacjach Orlen, w kioskach Ruchu i placówkach pocztowych. Jest to uzupełnienie własnej sieci Goldenmarku w Polsce, składającej się z 15 oddziałów w 13 województwach.

Rynek klienta

Rozwój polskiego rynku złota w ostatnich latach był imponujący. Warte odnotowania jest też innowacyjne podejście dostawców do sprzedaży kruszcu.

W branży, w której nie ma typowych promocji i wyprzedaży, liczy się kompleksowość usług i jakość obsługi. To dobra informacja dla klientów. Bez trudu mogą znaleźć zaufanego sprzedawcę, gwarantującego najwyższą jakość produktów i kompleksowo realizującego dostawy złota, niezależnie od wielkości zamówienia. U najlepszych polskich dostawców złota każdy ma prawo poczuć się jak klient VIP.

 

Więcej treści o złocie i Twoich pieniądzach znajdziesz na "mysaver.pl"

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL