Media i internet

Zapowiada się rok wielkich przejęć na mediowym rynku

Flickr
Pod młotek pójdą 21st Century Fox i Scripps Networks Interactive, w Polsce właściciela zmienią telewizje Grupy ZPR Media, 0,5 mld zł na zakupy ma WP.

To kończący się właśnie rok miał być rekordowy w historii przejęć na globalnym rynku mediowym. Byłby, gdyby planom przejęcia Time Warnera (właściciel m.in. telewizji CNN) przez operatora At&T nie sprzeciwiła się ostro administracja Donalda Trumpa. Warta 85 mld dol. transakcja została jednak, przynajmniej na razie, zablokowana przez amerykański Departament Sprawiedliwości, który wytoczył spółkom proces sądowy. Na rekordowe przejęcie w sektorze mediów w historii zapowiada się ogłoszony w grudniu wart 66,1 mld dol. (to kwota wraz z przejmowanymi długami) planowany zakup koncernu 21st Century Fox Ruperta Murdocha przez Disneya.

Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, przejęcie może zostać sfinalizowane już pod koniec przyszłego roku, a jego wartość kilkakrotnie przewyższa kwotę, za jaką w w ubiegłym roku Microsoft przejął portal dla profesjonalistów LinkedIn (prawie 26 mld dol.).

Przejęcia także w Polsce

Pierwszy kwartał przyszłego roku przyniesie także inną wielką fuzję – Discovery przejmie za 14,6 mld dol. innego międzynarodowego telewizyjnego gracza – Scripps Network Interactive, w Polsce właściciela Grupy TVN.

Pośrednio przejęty w ten sposób TVN będzie zapewne największym mediowym aktywem, które zmieni właściciela. Ale na polskim rynku mediowym będzie buzować także w krajowych firmach. Po pierwsze, w nowy rok z nowym właścicielem wejdzie telewizyjne królestwo kanałów należących dotychczas do Grupy ZPR Media. Grupa Polsat Zygmunta Solorza kupiła 100 proc. udziałów w spółkach posiadających kanały Eska TV, Eska TV Extra, Eska Rock TV, Polo TV i Vox Music TV oraz 34 proc. udziałów w spółce będącej właścicielem stacji Fokus TV i Nowa TV za łączna kwotę ok. 103 mln zł. Jak skomentował to Zbigniew Benbenek, szef rady nadzorczej ZPR Media, na rynku medialnym, zarówno polskim, jak i światowym, nadeszły czasy konsolidacji. – Nasze telewizje Eska TV, Polo TV, Fokus TV, Nowa TV i pozostałe stworzyliśmy od zera i jesteśmy z nich dumni. Jednocześnie chcemy, aby mogły się one nadal rozwijać, i mamy świadomość, że w obecnych czasach potrzebują wsparcia silnego gracza – mówił.

Jak ocenia dla „Rz" Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna agencji Starcom, najważniejsze z punktu widzenia Polsatu są w tej transakcji dodatkowe zasoby widowni telewizyjnej, które można spieniężyć. – W konsekwencji może się umocnić na całym rynku telewizyjnym. Szacujemy, że przejęte od ZPR kanały dadzą Polsatowi dodatkowe 2 proc. udziału w przychodach z reklam, ale ten wzrost w ramach szerokiego portfolio nadawcy może być nawet wyższy, jeżeli rynek zostanie niejako zmuszony do kupowania nowych kanałów w ramach dostępnych pakietów – mówi.

Do tego 23 stycznia grupa Kino Polska TV za 10 mln zł skupi brakujące udziały w naziemnym kanale Zoom TV od jego drugiego udziałowca – Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, i stanie się jedynym właścicielem tej stacji.

Internet pod lupą WP

Na internetowym rynku konsolidację będzie kontynuować Wirtualna Polska Holding, która właśnie dostała od konsorcjum banków 500 mln zł i chce ponad połowę tych środków przeznaczyć na zakupy, głównie w najbardziej ją interesującym sektorze e-handlu. Jacek Świderski, prezes WPH, w wywiadzie udzielonym PAP powiedział, że grupa pracuje teraz nad kilkoma przejęciami.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL