Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Media i internet

Gremi Media stawia na treści cyfrowe i budowę sojuszy

Fotorzepa/Jerzy Dudek
Wokół marek „Rzeczpospolita" i „Parkiet" będzie dalej budowana grupa z ofertą dla wymagających odbiorców.

W środę na NewConnect zadebiutuje Gremi Media, kontrolowana przez krakowskiego przedsiębiorcę Grzegorza Hajdarowicza grupa działająca w szeroko rozumianym segmencie mediów, wydawca „Rzeczpospolitej" i „Parkietu".

W przeprowadzonej latem prywatnej ofercie spółka została wyceniona na nieco ponad ćwierć miliarda złotych (jedna akcja na 147 zł). Inwestorzy mniejszościowi objęli do tej pory 15,5 proc. akcji. Docelowo ich udział ma wzrosnąć do 40 proc. Intencją głównego akcjonariusza jest, by wnosili do Gremi Media wartość dodaną.

Wśród obecnych udziałowców jest m.in. właściciel RUCH-u, wieloletniego partnera biznesowego Gremi Media, czy amerykański fundusz North Base Media, założony przez inwestorów związanych z „The Washington Post".

– Droga przemian, którą firma podjęła w 2011 r., nie była pozbawiona zakrętów, dziś wchodzimy na NewConnect jako dojrzała i silna biznesowo organizacja, o ugruntowanej pozycji na rynku mediów opiniotwórczych – komentuje Dariusz Bąk, prezes Gremi Media.

Strategia rozwoju

Grupa Gremi Media działa w kilku obszarach. Dziennik „Rzeczpospolita" skupia się na obszarze biznesu, finansów i prawa. Natomiast „Parkiet" – na szeroko rozumianym inwestowaniu i oszczędzaniu. Poza flagowymi tytułami grupa ma w wydawniczym portfolio portale rp.pl i parkiet.com, gdzie rozwijana jest telewizja internetowa. Ma też wyspecjalizowane dodatki oraz serwisy tematyczne.

– Jesteśmy podmiotem kształtującym opinie w obszarach biznesu, finansów i prawa. Nasze tytuły są najczęściej cytowane, a zarazem rzetelnie tłumaczą odbiorcom zawiłości życia politycznego i społecznego – podkreśla prezes Bąk. – Budowana od lat reputacja naszych tytułów to fundament, na którym chcemy konsekwentnie, z pożytkiem dla akcjonariuszy i odbiorców rozwijać grupę mediową – dodaje. „Rzeczpospolita" jest liderem cytowalności wśród prasy i wiceliderem wśród wszystkich rodzajów mediów.

Ponadto grupa ma w portfelu e-Kiosk – największego w Polsce dystrybutora e-prasy (e-gazety.pl) i audiobooków (nexto.pl), Compress – firmę PR, MM Conferences – organizatora warsztatów i konferencji, i Kancelarie RP świadczące usługi prawnicze.

– Konwergencja mediów, rozwój znaczenia multimediów i treści internetowych oraz eksplozja zasięgu mediów społecznościowych weryfikuje umiejętność wydawców przystosowania się do nowych realiów – mówi prezes Bąk. – Nasza długofalowa strategia, w ramach której dywersyfikujemy kanały osiągania przychodów i stawiamy na cyfryzację, powoduje, że z producenta treści stajemy się wszechstronnym dostawcą usług i produktów – dodaje.

Dwa światy

Digital i papier to główne segmenty, z których Gremi Media czerpie przychody. W pierwszej połowie 2017 r. segment cyfrowy zwiększył przychody o niemal 40 proc., do 17,2 mln zł. W jego ramach wzrost obrotów z tytułu sprzedaży e-wydań, licencji i serwisów cyfrowych wyniósł 33 proc. (wyniosły 12,6 mln zł). Przychody reklamowe zwiększyły się o 35 proc., do 3,1 mln zł. Bardzo dynamicznie rozwija się obszar wideo – tu sprzedaż wzrosła o niemal 190 proc., do 1,5 mln zł.

„Rzeczpospolita" jest liderem pod względem sprzedaży e-wydań. Według danych za wrzesień nabywców w tej formie znajdowało po 11,2 tys. egzemplarzy dziennie. Z kolei „Parkiet" odznacza się najwyższym na rynku udziałem sprzedaży e-wydań w sprzedaży ogółem (44 proc.).

Zgodnie z tendencją na całym rynku papierowe wydania sukcesywnie tracą znaczenie. W I połowie tego roku przychody tego segmentu skurczyły się o 13 proc., do 28,4 mln zł, przy czym to efekt niższych wpływów z reklam, ponieważ dynamika spadku przychodów z prenumeraty i sprzedaży w kioskach była niższa i wyniosła 8 proc.

Zgodnie ze strategią rozwoju Gremi Media w 2021 r. obszar mediów internetowych ma odpowiadać za 44 proc. przychodów, mediów drukowanych – za około 38 proc. Reszta ma przypadać na usługi specjalne. ©?

Przedsiębiorca o wielu twarzach

Grzegorz Hajdarowicz przejął spółkę Presspublica, wydającą „Rzeczpospolitą" i „Parkiet" latem 2011 r. Media to jeden z wielu obszarów działalności krakowskiego przedsiębiorcy.

Aktualnie na rynku głównym warszawskiej giełdy notowana jest spółka KCI, bezpośrednio główny akcjonariusz Gremi Media. Firma pełni funkcję predewelopera, czyli sprzedaje deweloperom grunty z pozwoleniami na budowę. W ostatnim czasie KCI zbyło działki w Krakowie pod inwestycję mieszkaniową, realizuje ją giełdowa firma CNT. Sukcesywnie sprzedawany jest też projekt biurowy Gremi Business Park.

Kontrolowana przez Hajdarowicza Grupa Gremi jest też właścicielem gruntów w północno-wschodniej Brazylii, tuż przy linii brzegowej. Na tym terenie ma powstać turystyczny kurort i park technologiczny.

Ostatnim pomysłem biznesowym Hajdarowicza jest Gremi Park. Spółka kupiła niedawno podkrakowski kompleks Alvernia Studios. Produkcja filmowa będzie tam dalej realizowana jako osobna działalność przez firmę założyciela studia Stanisława Tyczyńskiego, a Gremi Park zajmie się rozwojem nowych technologii AR (augmented reality, rzeczywistość rozszerzona) i VR (virtual reality, rzeczywistość wirtualna).

Gazeta w wersji papierowej czy cyfrowej?

Podyskutuj z nami na: facebook.com/ dziennikrzeczpospolita

Opinie

Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP

Polskie przedsiębiorstwa na polskiej giełdzie – nie można sobie wyobrazić lepszego rozwiązania. Tą drogą powinien pójść każdy przedsiębiorca, który chce się rozwijać w wielkim stylu. Tym bardziej że jedną z największych bolączek rodzimych firm jest ograniczony stopień dywersyfikacji ich finansowania.

Wciąż dominują kredyty bankowe, podczas gdy rynek instrumentów udziałowych oraz dłużnych pozostaje na dalszym planie. Polskie firmy wcale nie muszą dopraszać się o kredyty. Mogą odwrócić sytuację – wykorzystać giełdę i zaprosić inwestorów do wejścia w dochodowy biznes. Bo sukces jest pewny. To przecież polscy przedsiębiorcy.

Grzegorz Miechowski, prezes i akcjonariusz 11 bit studios, notowanego na GPW producenta gier

Z mojego punktu widzenia obecność spółki na rynku kapitałowym daje dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, mamy możliwość pozyskania finansowania innego niż kredyt. Ponadto, dla mnie jako akcjonariusza istotna jest również możliwość uczestniczenia w sukcesie spółki i np. sprzedaży pakietu akcji bez naruszania kondycji spółki, czyli bez wypłaty dywidendy. A jest to istotne zważywszy na etap dynamicznego rozwoju, na jakim obecnie znajduje się nasza firma. Jednocześnie warto podkreślić, że na początku przez kilka lat byliśmy notowani na NewConnect i myślę, że był to dobry początek przygody z rynkiem kapitałowym. Będąc na NewConnect, można się wdrożyć i nauczyć nowych obowiązków, a jednocześnie regulacje nie są jeszcze tak restrykcyjne jak na rynku głównym.

Mateusz Juroszek, wiceprezes spółki deweloperskiej Atal

Obecność na GPW to dla każdej firmy przede wszystkim dodatkowe potwierdzenie jej wiarygodności oraz przejrzystości. Spółki publiczne są lepiej postrzegane przez klientów, partnerów i pozostałych interesariuszy.

Oczywiście, nakłada to zarówno na zarządy, jak i pracowników dodatkowe obowiązki.

Z naszego doświadczenia wynika jednak, że warto podjąć ten wysiłek. Należy się spodziewać, że podobne korzyści po debiucie na GPW odczuje spółka Gremi Media. W przypadku naszej spółki decyzja o wejściu na giełdę była naturalną konsekwencją realizowanej ścieżki rozwoju. Debiut wraz z pierwszą ofertą publiczną pozwolił na pozyskanie z rynku kapitałowego ponad 140 mln zł na dalszy rozwój i zwiększenie skali biznesu.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL