Eksperci oceniają na plus zmiany, jakie zaszły w tym miesiącu w serwisie RP.pl. – Nowy serwis Rp.pl wpisuje się w te trendy i czerpie ze standardów PWD, czyli Progressive Web Design – zasad tworzenia stron mobilnych, które przyspieszają ładowanie się treści dla regularnych użytkowników. Zauważyć można również dużo dobrych praktyk stosowanych od roku przez największe zagraniczne media jakie, jak Ft.com. Wydaje się to trafioną decyzją, gdyż czytelnicy „Rzeczpospolitej" są raczej dość lojalnym segmentem klientów – komentuje dr Szymon Wierciński, ekspert w dziedzinie budowania modeli biznesowych i zarządzania strategicznego z Akademii Leona Koźmińskiego.

Kiedy rok temu „The Financial Times" zmienił swoją witrynę internetową, podkreślał, że zależało mu przede wszystkim na tym, by jego strona była wygodna do przeglądania na smartfonach i tabletach, umożliwiała personalizowanie ustawień oraz szybko się ładowała (w 1,5 sekundy na komputerach oraz w 2,1 sekundy na urządzeniach mobilnych). Podobne cele przyświecają polskim wydawcom, w tym Rp.pl, bo wszędzie czytelnicy chcą coraz więcej czytać na urządzeniach mobilnych, móc, śledząc newsy w drodze do pracy, zachowywać artykuły do przejrzenia „na potem", łatwo podzielić się nimi ze znajomymi w sieci, oglądać wideo, ale przede wszystkim dostawać szybko informacje. Co prawda polscy internauci w porównaniu z zachodnimi w nieco mniejszym stopniu korzystają jeszcze przy przeglądaniu internetu z urządzeń mobilnych – jak podała właśnie agencja Zenith, tylko 32 proc. czasu, jaki poświęcamy na korzystanie z internetu w Polsce, zajmują urządzenia mobilne, gdy tymczasem globalnie jest to już 70 proc., ale np. wśród młodszych czytelników ten trend jest już bardzo wyraźny. – Przeciętny nastolatek zerka kilkaset razy dziennie na smartfon w celu sprawdzenia aktualizacji i powiadomień. Wydawcy muszą więc dostosować się do rzeczywistości. Trendem jest maksymalne uproszczenie stron WWW, tak aby treści były łatwo i szybko ładowane na urządzeniach mobilnych – komentuje dr Szymon Wierciński. Stąd na stronach więcej dużych zdjęć i grafik oraz oglądanego dziś już przez większość polskich internautów wideo.

Paweł Tkaczyk, właściciel agencji brandingowej MIDEA, na Rp.pl za najlepsze uważa trzy nowe funkcje: możliwość odczytania artykułu na głos, bardzo łatwe dodanie go do „śledzonych" i proste zachowywania artykułów na później. Nowa witryna jest też zgodnie z trendami czytelniejsza, prostsza w obsłudze i wygodniejsza. – Wyciągnięto wnioski z analityki WWW i poprawiono UX (user experience – doświadczenie użytkownika, czyli wrażenia, jakich doświadcza czytelnik podczas korzystania z witryny – red.) wersji desktopowej i mobilnej – komentuje Artur Kurasiński, współtwórca i prezes MULE, autor bloga o nowych technologiach.

Zmiany w serwisach WWW nie mają na celu wyłącznie „przypodobać się" czytelnikom, ale także poprawić współpracę z reklamodawcami, którzy walczą teraz o to, by ich reklamy internetowe miały tzw. viewability, czyli by były przez czytelników zauważane przez określony czas i w określony sposób. Ma też przyciągać nowych czytelników. We wrześniu Rp.pl była według danych Gemius/PBI szóstym w kraju serwisem w kategorii biznes, finanse i prawo z 2,7 mln użytkowników (real users) i zasięgiem wśród internautów na poziomie 10,1 proc.