Przedsiębiorczość, nowa cecha pisarzy

Coraz więcej autorów decyduje się samodzielnie wydać swoją książkę, zamiast polegać na wydawnictwach.

Aktualizacja: 10.02.2016 13:29 Publikacja: 10.02.2016 12:44

Coraz więcej autorów decyduje się samodzielnie wydać swoją książkę, zamiast polegać na wydawnictwach

Coraz więcej autorów decyduje się samodzielnie wydać swoją książkę, zamiast polegać na wydawnictwach.

Foto: Bloomberg

- Książki wydawane samodzielnie przez autorów stanowią obecnie 50 proc. wszystkich sprzedanych w Wielkiej Brytanii – mówi Michael Tamblyn, dyrektor generalny Kobo, jednego z najszybciej rozwijających się serwisów sprzedających książki elektroniczne na świecie.

Self-publishing, czyli samopublikowanie polega na tym, że autor sam ponosi całkowity koszt publikacji swojego dzieła oraz osobiście zajmuje się jego sprzedażą, dystrybucją i reklamą. Jest to rozwiązanie, które wymaga od pisarza nie tylko dobrego rozeznania w rynku, ale również umiejętności biznesowych i marketingowych.

– Samopublikowanie to bardzo ciężka praca, ale może przynieść imponujące korzyści finansowe – uważa Orna Ross, założycielka zrzeszenia niezależnych autorów, Alliance of Independent Authors.

Jak zaznacza, w przeszłości tradycyjne wydawnictwa miały znacznie większą siłę przetargową w negocjacjach z autorem, ponieważ stanowiły jedyną drogę dostępu do rynku. Pisarz otrzymywał zwykle ok. 10 proc. ze sprzedaży swojego dzieła. Dla porównania Kindle Direct Publishing Amazona, który umożliwia samodzielne wydanie książki elektronicznej po niskich kosztach, ale na dużą skalę, oferuje autorom nawet do 70 proc. ceny zakupu. Nie wymaga przy tym umowy na wyłączność ani nie odbiera twórcom praw autorskich.

W Stanach Zjednoczonych niezależni autorzy zdominowali już prężnie rozwijający się rynek e-booków. Ich łączne zyski na tym rynku przebiły łączne dochody autorów publikujących książki we współpracy z pięcioma największymi amerykańskimi wydawnictwami – wynika z badań AuthorEarnings, organizacji zbierającej dane o rynku wydawniczym.

Ceny samodzielnie opublikowanych książek są jednak przeciętnie niższe i tylko najlepszym z nich udaje się przebić na tle zalewających rynek tytułów nieznanych i często niedoświadczonych autorów. Największym sukcesem na rynku wydawniczym cieszyła się w ostatnim czasie erotyczna seria „Pięćdziesiąt twarzy Greya", która po raz pierwszy ujrzała światło dzienne w formie skromnego e-booka, samodzielnie wydanego przez autorkę. Powieść z ciągu zaledwie kilku lat sprzedała się w ponad 125 milionach kopii. E. L. James przetarła tym samym szlaki młodym, aspirującym twórcom, ukazując nowe możliwości, jakie daje samopublikowanie.

- Kiedyś samopublikowanie było kojarzone z bezcelowością i nie przynosiło praktycznie żadnych zysków – komentuje John Bond, współzałożyciel Whitefox, firmy pomagającej początkującym autorom publikować dzieła na takich serwisach, jak Amazon Kindle, Google Play, Apple's iBook Store czy Kobo. – Teraz dzięki rewolucji cyfrowej autor sam wciela się w rolę przedsiębiorcy w procesie publikacji.

Słynnym pisarzem, który podobnie jak E. L. James na własną rękę rozpoczynał publikację swojej powieści, jest Andy Weir, twórca zekranizowanego w ubiegłym roku „Marsjanina". Oryginalna powieść ukazała się po raz pierwszy za darmo na blogu pisarza, zanim stała się wielkim hitem zarówno na papierze, jak i w formie audiobooka i e-booka. Zdaniem Weira, umiejętność obsługi mediów społecznościowych jest bardzo ważnym atrybutem pisarza w procesie samopublikowania, ponieważ ułatwia pozyskanie nowych czytelników bez konieczności opłacania drogich kampanii marketingowych.

- Książki wydawane samodzielnie przez autorów stanowią obecnie 50 proc. wszystkich sprzedanych w Wielkiej Brytanii – mówi Michael Tamblyn, dyrektor generalny Kobo, jednego z najszybciej rozwijających się serwisów sprzedających książki elektroniczne na świecie.

Self-publishing, czyli samopublikowanie polega na tym, że autor sam ponosi całkowity koszt publikacji swojego dzieła oraz osobiście zajmuje się jego sprzedażą, dystrybucją i reklamą. Jest to rozwiązanie, które wymaga od pisarza nie tylko dobrego rozeznania w rynku, ale również umiejętności biznesowych i marketingowych.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Polska w gronie muzycznych liderów. Głównie dzięki streamingowi