Reklama zewnętrzna: Billboardy coraz bardziej cyfrowe

Już jedna czwarta globalnych przychodów w reklamie zewnętrznej pochodzi z nośników cyfrowych. W Polsce jest to na razie niespełna 5 procent rynku.

Publikacja: 17.01.2017 21:12

Reklama zewnętrzna: Billboardy coraz bardziej cyfrowe

Foto: 123RF

Światowy rynek reklamy zewnętrznej w ubiegłym roku wzrósł według PQ Media o 6,2 proc., do 49,2 mld dol., głównie dzięki cyfrowym ekranom, ale także dzięki wielkim wydarzeniom (igrzyska, wybory prezydenckie w USA). W Polsce Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, zrzeszająca największych graczy na tym rynku, jeszcze nie podsumowała roku. Dostępne szacunki wahają się między małym spadkiem jego wartości (dom mediowy Zenith spodziewa się spadku o 0,7 proc. w 2016 r.) a niewielkim wzrostem (Carat Polska oczekuje wzrostu o 1,8 proc., a Agora – o 2–4 proc.).

Prognozy Zenitha zakładają, że w tym roku spadek lekko się pogłębi. – Firmy outdoorowe będą musiały zrezygnować z części lokalizacji z uwagi na przepisy ustawy krajobrazowej oraz wysokie koszty utrzymania nośników, szczególnie w Warszawie. Wzrasta ich zainteresowanie nowymi lokalizacjami i mniejszymi miastami, które dotąd wydawały się dla nich mniej atrakcyjnym rynkiem – oceniają eksperci z Zenitha.

Carat spodziewa się wzrostu, ale wolniejszego niż w ubiegłym roku (o 1,3 proc.), a MediaCom zakłada, że rynek outdooru pozostanie w tym roku na poziomie z ubiegłego. – Spodziewamy się zmniejszenia nośników outdoorowych szczególnie w centrach dużych miast. Zauważamy spadek wydatków na ekspozycje na nośnikach standardowych, natomiast znacznie większa sprzedaż notowana jest na nośnikach citylight – m.in. na nowych wiatach przystankowych w Warszawie i Krakowie – mówi Kinga Koperska z domu mediowego MediaCom. Jak dodaje, dużym zainteresowaniem reklamodawców cieszą się mniej standardowe formy reklamy, np. cyfrowe citylighty w galeriach handlowych. – A także wiaty przystankowe z coraz bardziej rozbudowaną ofertą niestandardową, np. o Wi-Fi, co pozwala łączyć świat off-line i online – stworzenie nowych rozwiązań umożliwiających interakcję z odbiorcą – dodaje.

Samsung, który produkuje cyfrowe ekrany wystawiane w centrach handlowych czy na lotniskach, szacuje, że tzw. rynek digital signage w Polsce (sprzedaż sprzętu oraz oprogramowania i usług z nimi związanych) to już 280 mln zł. Bardziej zaawansowane cyfrowe ekrany umożliwiają już dzisiaj analizowanie profili osób przebywających w pobliżu monitora: ich płeć, wiek, liczbę, a czasem nawet nastrój.

IGRZ po III kw. 2016 r. szacowała przychody z cyfrowych nośników w Polsce na niecałe 17 mln zł, czyli stanowiły one prawie 5 proc. rynku.

Opinia

Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej

Globalnie wartość rynku reklamy zewnętrznej rośnie. Wyjątkiem jest Europa, gdzie ostatnie lata przynosiły spadki, nadrabiane przez Daleki i Bliski Wschód oraz Amerykę Płn. Na świecie cyfrowe nośniki stanowią już dziś ok. jednej trzeciej wszystkich i zapewniają ok. jednej czwartej przychodów. Inwestycje w takie nośniki są możliwe, gdy otoczenie będzie im przyjazne. W Polsce jeszcze tak nie jest. Miasta często w ogóle się nimi nie interesują, a udział przychodów z cyfrowych nośników w całym rynku wynosi ok. 3 proc.

Nie zgadzam się z tym, że uchwały krajobrazowe spowodują tąpnięcie na rynku w tym roku. Te przepisy wciąż są w trakcie uchwalania i będą mieć długie okresy przejściowe. Jeśli w Polsce utrzyma się koniunktura gospodarcza, ten rok może być dla branży bardzo dobry.

Światowy rynek reklamy zewnętrznej w ubiegłym roku wzrósł według PQ Media o 6,2 proc., do 49,2 mld dol., głównie dzięki cyfrowym ekranom, ale także dzięki wielkim wydarzeniom (igrzyska, wybory prezydenckie w USA). W Polsce Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, zrzeszająca największych graczy na tym rynku, jeszcze nie podsumowała roku. Dostępne szacunki wahają się między małym spadkiem jego wartości (dom mediowy Zenith spodziewa się spadku o 0,7 proc. w 2016 r.) a niewielkim wzrostem (Carat Polska oczekuje wzrostu o 1,8 proc., a Agora – o 2–4 proc.).

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Media
Pracownicy TVP otrzymają dodatek wielkanocny. Znacznie niższy niż w Biedronce
Media
Gremi Media jedynym polskim wydawcą piątej edycji programu Subscriptions Academy
Media
Rusłan Szoszyn z Nagrodą im. Macieja Płażyńskiego
Media
Oscar daje drugie życie. Tak zarabiają nagrodzone filmy
Media
Udany debiut Reddit. Zyskał 48 procent w dniu debiutu