Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Marki Polskie

Trzęsienia ziemi i stabilni liderzy

Ranking mocy pokazuje stosunek wartoœci marki do przychodów, które generuje.

Moc można więc odnieœć do œwiadomoœci i lojalnoœci konsumentów, rozpoznawalnoœci i jakoœci produktu oraz prestiżu zwišzanego z markš. A zatem czynnik, jakim jest skala prowadzonej działalnoœci, i który posiada dużš wagę w rankingu wartoœci, w żaden sposób nie wpływa na pozycję marki w rankingu mocy. Dlatego może w nim wygrać każda. Poszczególne pozycje w tabelach pokazujš, że na tym polu mniejsze marki skutecznie konkurujš z dużymi.

Zmiany, które zaszły w rankingu wartoœci, nie pozostały bez wpływu na ranking mocy. Nowa metoda przeprowadzania wywiadów wœród konsumentów mogła wpłynšć na siły poszczególnych marek, a w konsekwencji na ich moc. W tym roku zanotowaliœmy œrednio 2-proc. spadek mocy w całym portfelu marek. Zmiany zaszły również w składzie poszczególnych segmentów, jak i na fotelach liderów.

Największš rewolucję odczuł segment pozostałych produktów żywnoœciowych. Dwóch stałych bywalców podium musiało ustšpić miejsca Olejowi Kujawskiemu, który przebojem wszedł na pierwsze miejsce, oraz Polskiemu Cukrowi, który jest debiutantem naszego rankingu. Podium zamyka stara, dobra Lubella. W segmencie napoi alkoholowych nastšpiła roszada marek piwnych. Żywiec wskoczył na pierwsze miejsce, a Tyskie spadło na trzecie. Pomiędzy nimi utrzymała się Żubrówka.

Zastany porzšdek występuje w sektorze pozostałych produktów niespożywczych, gdzie królujš marki jubilerskie, a przewodzi im Apart, oraz w handlu, gdzie liderem jest Komfort. W telekomunikacji rzšdzi niepodzielnie Play z dużš przewagš nad Plusem. Na ostatnie miejsce pod nieobecnoœć Neostrady wskoczyła Netia.

W sektorze finansowym istotny wzrost mocy marki zanotował mBank, który o mały włos nie przegonił liderujšcego PKO BP. W mediach i wydawnictwach o wizerunek powinna zaczšć się martwić TVP, która zanotowała srogi spadek mocy i znalazła się na ósmym miejscu z 33-proc. spadkiem (największym w tegorocznym rankingu). Liderem pozostał TVN, a za nim dwie rozgłoœnie radiowe: RMF FM i Radio Zet.

Małe trzęsienie ziemi dotknęło segmentu odzieży i obuwia. Tutaj na kolejnych trzech miejscach uplasowały się odpowiednio: Lasocki, Wittchen i Wólczanka. W segmencie kosmetyków i higieny Dr Irena Eris i AA istotnie zwiększyły swoje moce, co pozwoliło im na zajęcie odpowiednio drugiego i trzeciego miejsca, tuż za Ziajš.

W sektorze słodyczy i lodów nadal niepodzielnie króluje Wedel, a Prince Polo, wchodzšc na drugie miejsce, stršciło markę Wawel. W segmencie usług na drugie miejsce wszedł debiutant Answear.pl, a trzecie miejsce przypadło biuru podróży Itaka.

—Marcin Anklewicz

m.anklewicz@acropolisadvisory.pl

—Jacek Œlusarczyk

j.slusarczyk@acropolisadvisory.pl

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL