Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Zamiera produkcja superjumbo

Bloomberg
Airbus zamierza zmniejszyć produkcję największych samolotów dwupokładowych A380 do 6-7 rocznie, ale nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji — oœwiadczył szef działu lotniczego, Fabrice Brégier

- Sšdzimy, żer możemy produkować te samoloty w rytmie szeœciu — siedmiu rocznie -- powiedział po wylšdowaniu w Singapurze pierwszego A380 linii Singapore Airlines w nowej konfiguracji kabiny pasażerskiej. — To sposób na przejœcie powiedziałbym lat odpływu. A380 stopniowo znajdzie swojš drogę — dodał.

Przedstawiciele sektora lotniczego mówili w tym tygodniu, że Airbus zamierza zmniejszyć produkcję swego największego samolotu do szeœciu rocznie, m aby zapewnić trwałoœć programu poza bieżšcš dekadę. Na skutek rosnšcej konkurencji mniejszych maszyn dwusilnikowych europejski producent ogłosił wczeœniej zamiar ograniczenia produkcji A380 do 12 w 2018 r. i do oœmiu w 2019 r. z poziomu 30 rocznie, aby doczekać się poprawy popytu.

Sprawa dymisji

Brégier odrzucił dzień wczeœniej informację dziennika „La Tribune", że 'zgodził się odejœć z Airbusa w lutym, bo jego pozycja i prezesa Endersa osłabła z powodu podejrzeń o korupcję cišżšcych na firmie. Teraz powiedział, że ma nadzieję zostać w firmie. — Jak pan widzi, jestem całkiem na luzie. Nie potrzebuję podsłuchiwać pod drzwiami, co się stanie, ale myœlę, że cała ta wrzawa we francuskich mediach jest trochę przedwczesna W emailu przesłanym z Azji dodał: — Jestem zaskoczony informacjami prasowymi o moim rychłym odejœciu. Mam tylko jeden priorytet: osišgnšć cele Airbusa, zwłaszcza dostaw ponad 700 sztuk w tym roku.

Wczeœniej doszło do zadrażnień między Brégierem, który nie jest członkiem zarzšdu, a prezesem Endersem, kto ma kontrolować ważny dział sprzedaży samolotów.

Zdaniem analityków, trwajšce negocjacje z Emirates zadecydujš o przyszłoœci A380. Ten przewoŸnik wstrzymał się w ostatniej chwili z kupnem 36 superjumbo podczas salonu w Dubaju, bo chce od Airbusa gwarancji, że będzie produkować te samoloty przez następne 10 lat. Zmniejszenie ich produkcji do szeœciu sztuk rocznie pozwoli przetrwać ten okres i szukać nowych klientów, ale grozi utratš rentownoœci całego programu przez jakiœ czas. Po cięciu kosztów Airbus podał, że A380 będzie osišgać równowagę przy produkcji 20 sztuk rocznie, Bregier dšżył z kolei do jak najniższego poziomu równowagi, aby utrzymać małš produkcję

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL