Lotnictwo

Zamiera produkcja superjumbo

Bloomberg
Airbus zamierza zmniejszyć produkcję największych samolotów dwupokładowych A380 do 6-7 rocznie, ale nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji — oświadczył szef działu lotniczego, Fabrice Brégier

- Sądzimy, żer możemy produkować te samoloty w rytmie sześciu — siedmiu rocznie -- powiedział po wylądowaniu w Singapurze pierwszego A380 linii Singapore Airlines w nowej konfiguracji kabiny pasażerskiej. — To sposób na przejście powiedziałbym lat odpływu. A380 stopniowo znajdzie swoją drogę — dodał.

Przedstawiciele sektora lotniczego mówili w tym tygodniu, że Airbus zamierza zmniejszyć produkcję swego największego samolotu do sześciu rocznie, m aby zapewnić trwałość programu poza bieżącą dekadę. Na skutek rosnącej konkurencji mniejszych maszyn dwusilnikowych europejski producent ogłosił wcześniej zamiar ograniczenia produkcji A380 do 12 w 2018 r. i do ośmiu w 2019 r. z poziomu 30 rocznie, aby doczekać się poprawy popytu.

Sprawa dymisji

Brégier odrzucił dzień wcześniej informację dziennika „La Tribune", że 'zgodził się odejść z Airbusa w lutym, bo jego pozycja i prezesa Endersa osłabła z powodu podejrzeń o korupcję ciążących na firmie. Teraz powiedział, że ma nadzieję zostać w firmie. — Jak pan widzi, jestem całkiem na luzie. Nie potrzebuję podsłuchiwać pod drzwiami, co się stanie, ale myślę, że cała ta wrzawa we francuskich mediach jest trochę przedwczesna W emailu przesłanym z Azji dodał: — Jestem zaskoczony informacjami prasowymi o moim rychłym odejściu. Mam tylko jeden priorytet: osiągnąć cele Airbusa, zwłaszcza dostaw ponad 700 sztuk w tym roku.

Wcześniej doszło do zadrażnień między Brégierem, który nie jest członkiem zarządu, a prezesem Endersem, kto ma kontrolować ważny dział sprzedaży samolotów.

Zdaniem analityków, trwające negocjacje z Emirates zadecydują o przyszłości A380. Ten przewoźnik wstrzymał się w ostatniej chwili z kupnem 36 superjumbo podczas salonu w Dubaju, bo chce od Airbusa gwarancji, że będzie produkować te samoloty przez następne 10 lat. Zmniejszenie ich produkcji do sześciu sztuk rocznie pozwoli przetrwać ten okres i szukać nowych klientów, ale grozi utratą rentowności całego programu przez jakiś czas. Po cięciu kosztów Airbus podał, że A380 będzie osiągać równowagę przy produkcji 20 sztuk rocznie, Bregier dążył z kolei do jak najniższego poziomu równowagi, aby utrzymać małą produkcję

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL