Lotnictwo

Wild: rząd we wtorek zajmie się Centralnym Portem Komunikacyjnym

123rf.com
Rząd zajmie się wtorek projektem uchwały Rady Ministrów ws. przyjęcia Koncepcji dot. Centralnego Portu Komunikacyjnego i być może zostanie ona przyjęta - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.

Resort infrastruktury zapewnia, że temat CPK jest uzgodniony.

We wtorkowym porządku obrad rządu jest punkt dotyczący projektu uchwały Rady Ministrów ws. przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – CPK.

"Koncepcja dotycząca Portu Solidarność jest w jutrzejszym programie obrad Rady Ministrów. Będziemy się nią zajmować. I być może zostanie ona przyjęta" - powiedział w poniedziałek Wild w Łodzi, który uczestniczy w IV Kongresie Rozwoju Transportu.

Jak dodał, "to oznacza, że wszystkie kwestie, które były przedmiotem dyskusji, dojrzały do rozstrzygnięcia politycznego".

"Koncepcja nie rozstrzyga kwestii, jaki podmiot będzie budował infrastrukturę kolejową. To jest sprawa otwarta. Nie było to potrzebne do rozstrzygnięcia i do przyjęcia Koncepcji budowy Portu Solidarność. Kwestia jest wciąż otwarta" - powiedział Wild.

Jak mówił, kolejnym krokiem będzie uchwalenie specustawy, powołanie spółki, której zostanie powierzona inwestycja jako całość. "I jak najszybsze wszczęcie postępowań środowiskowych, ponieważ to jest najbardziej ryzykowne dla wszystkich inwestorów postępowanie" - podkreślił Wild.

Zaznaczył, że z postępowaniem środowiskowym wiąże się również podjęcie rozmów z mieszkańcami "w celu wypracowania optymalnego dla obu stron rozwiązania".

Port lotniczy Solidarność ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim.

Jak powiedział Wild, lokalizacja w Koncepcji się nie zmieniła. "Aczkolwiek podkreślam, że jest to rekomendacja co do lokalizacji. Już z samych przepisów środowiskowych wynika, że będziemy musieli wskazać przynajmniej dwie lokalizacje. Tak wynika z przepisów prawnych. Nie zmienia to faktu, że tę lokalizację uznajemy za najlepszą" - podkreślił pełnomocnik.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel, który w resorcie odpowiada za kolej, w rozmowie z PAP zapewnił, że "z punktu widzenia Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa temat Centralnego Portu Komunikacyjnego jest uzgodniony i nie ma żadnego problemu".

Dodał, że "odbyła się dyskusja nad dokumentem". "My dążyliśmy do tego, żeby zapisy w tej Koncepcji, którą przygotował pan minister Mikołaj Wild, były jak najlepsze z punktu widzenia sektora transportu zbiorowego, publicznego, patrząc przez pryzmat wszystkich gałęzi, które się w ramach tej Koncepcji znajdują, czyli lotniczej, drogowej i kolejowej" - tłumaczył wiceminister, który także uczestniczy w IV Kongresie Rozwoju Transportu.

Bittel był pytany o to, czy Koncepcja zakłada, kto będzie budował infrastrukturę kolejową do Portu Solidarność. "Jest narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, posiadający ogromne doświadczenia w budowaniu tejże infrastruktury i trzeba z tych doświadczeń skorzystać. Taka jest nasza ocena" - powiedział. Jak dodał, "nie zakładam, żeby była konieczność powoływania dodatkowych spółek, które zajmowałyby się tym samym, co spółka, która już taką działalność prowadzi" - powiedział wiceminister.

Jak mówił, w Koncepcji nie ma zapisów dotyczących tego, kto będzie budował komponent kolejowy. "I to nam wystarczy" - dodał.

W ocenie wiceministra "oczywistym jest, że aby CPK odniósł sukces, musi być skomunikowany z całą Polską. "Na CPK musi być przygotowany układ go obsługujący, bo inaczej nie wystartuje. Prace muszą toczyć się w miarę równolegle" - dodał.

Dodał, że jest założenie dotyczące oczekiwanego czasu dojazdu do CPK. "Metodologia będzie do tego dobierana taka, żeby była jak najbardziej efektywna, ekonomiczna i przyjazna dla pasażerów" - powiedział Bittel.

Pierwszy samolot ma odlecieć z CPK w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł. Budowa portu lotniczego ma pochłonąć 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości między, 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy może zaś kosztować - w zależności od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł.

Na CPK potrzeba 3 tys. ha. Dla porównania największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, ma 635 ha.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - obsługujące ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości.

27 kwietnia br. Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.

Przyjęto też Koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego jako węzła transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym. Port Solidarność powinien stanowić centrum udoskonalonego systemu transportu kolejowego.

Pod koniec września br. rząd miał się zająć projektem uchwały ws. CPK, którego wnioskodawcą jest Wild. Tak się jednak nie stało. Premier Beata Szydło tłumaczyła wówczas, że zdecydowała, aby rząd nie zajmował się CPK. Jak mówiła "prawdopodobnie w przyszłym tygodniu będziemy na ten temat rozmawiać".

Mikołaj Wild pytany o to, dlaczego rząd nie zajął się wówczas CPK, tłumaczył w mediach, że został poproszony "o dokonanie jeszcze kilku ustaleń". "Naturalne jest, że każda wątpliwość musi być wyjaśniona do cna" - mówił. Zapewnił jednocześnie, że koncepcja budowy portu jest bez zarzutu.

W tym czasie w mediach pojawiły się informacje o tym, że minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk ma się nie zgadzać, aby rozbudową sieci kolejowej, która ma powstać przy okazji budowy CPK, miała zająć się specjalnie powołana do tego spółka. Zdaniem Adamczyka powinna to robić nadzorowana przez niego spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej.

Wild mówił, że PKP PLK "to jeden z wariantów, który bierzemy pod uwagę". "Natomiast musimy mieć świadomość, że w Polsce od 20 lat praktycznie nie buduje się teraz kolei" - dodał.

Adamczyk powiedział, że w rządzie nie ma rozbieżności odnośnie realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. "Nie ma żadnych, to nieprawdziwe informacje się pojawiły" - mówił pod koniec września Adamczyk komentując medialne doniesienia o sporze w rządzie dotyczącym inwestycji CPK.

Wild: nie jest wykluczona żadna z form finansowania CPK

Żadna z form finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego nie jest wykluczona - powiedział w Łodzi pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Dodał, że w grę wchodzi zarówno finansowanie budżetowe, jak i partnerstwo z podmiotami prywatnymi, w tym z zagranicznym akcjonariatem.

"Jeśli chodzi o kwestie finansowania, to realizacja projektu jest pomyślana w ten sposób, aby zostawić nam dwa lata na podjęcie ostatecznej decyzji co do sposobu jego finansowania. Z jednej strony chodzi o to, aby wyeliminować ryzyka inwestorskie, przygotować proces i nie płacić za niepewność. Z drugiej zaś strony dostosować ofertę, którą położymy na stole" - powiedział Wild w trakcie panelu "Centralny Port Komunikacyjny(m) sercem Polski"?

"Dziś żadna z form finansowania nie jest wykluczona. Wchodzi w grę partnerstwo z podmiotami prywatnymi, bądź podmiotami, w których akcjonariat dominujący mają inne państwa. Ale w grę też wchodzi finansowanie budżetowe, z pieniędzy nas wszystkich. Czasem pokutuje w nas mit, że element prywatny gwarantuje rynkowość, efektywność procesów. Nie do końca tak jest" - powiedział Wild.

W ocenie ministra, jedną z trzech funkcji, jakie CPK ma spełnić, jest wsparcie integracji Łodzi z Warszawą.

Źródło:

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL