Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Ryanair ujawnia ile chce płacić pilotom

Bloomberg
Na papierze kwoty wyglšdajš imponujšco. Piloci jednak domagajš się prawa do zwišzku zawodowego i braku ukrytych haczyków.

Spór Ryanaira z pilotami ma już długš historię. Odkšd pracownicy niskokosztowego przewoŸnika zaczęli przechodzić do konkurencji oferujšce umowy o pracę i takie luksusy jak płatny urlop, Ryanair zdšżył już zaprzeczać, że w ogóle ma problemy oraz błagać pilotów o powrót. Niedawno irlandzka firma udawała nawet, że jest zasypana ofertami od pilotów, ale mało kto w to uwierzył. Teraz, szukajšc dróg wyjœcia z kryzysu Ryanair ujawnił ile chce płacić pilotom. A chce dawać im niemałe pienišdze.

PrzewoŸnik podał konkretne stawki – kapitan z bazy w Dublinie może zarobić rocznie ponad 156 tysięcy euro (około 661 tys. złotych), kapitan z bazy w Stansted ponad 135 tysięcy funtów (ok. 643 tysišce złotych). Według Reuters to 20 procent więcej niż można zarobić w liniach Norwegian, które przejęły większoœć odchodzšcych pilotów Ryanaira. Firma zapewnia przy tym, że podwyżki będš dotyczyły wszystkich baz przewoŸnika, nie tylko Dublina i Londynu. Jednak pracownicy już znaleŸli w propozycjach firmy ukryte haczyki.

Piloci wytknęli firmie, że podwyżki tylko na pierwszy rzut oka wyglšdajš znakomicie. Okazuje się bowiem, że pensja podstawowa nadal jest niższa niż u konkurencji, a w celu zarobienia więcej trzeba otrzymać premię za produktywnoœć, co oznacza pracę o 3 dni więcej w miesišcu niż zakłada grafik. Poza tym, piloci domagajš się, by Michael O'Leary wyraził wreszcie zgodę na utworzenie zwišzku zawodowego pilotów w Ryanair. Zgody na zwišzki O'Leary dać nie chce, gdyż woli negocjacje płacowe z każdš bazš osobno. W efekcie piloci w 30 bazach przewoŸnika odrzucili propozycje podwyżki.

Także dlatego, że domagajš się, by była wyższa. Według Bloomberga, piloci z bazy Stansted domagajš się, by płaca została podniesiona do 150 tysięcy funtów rocznie i dotyczyło to wszystkich pilotów zatrudnionych w Ryanair. Załogi domagajš się też od firmy pokrywania kosztów posiłków, uniformów czy kosztów treningu.

Porozumienie jest nadal daleko, choć na razie sytuacja nie grozi strajkiem, który mógłby mocno zdenerwować pasażerów i tak poddenerwowanych ostatnimi cięciami tysięcy lotów. Jednak w Ryanair ktoœ pracuje nad podgrzaniem atmosfery – według Belfast Telegraph firma poleciła pilotom, by urlop za 2018 rok brali w pierwszym kwartale roku, dzięki czemu firma ma uniknšć problemów w najgorętszym okresie roku.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL