Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Ryanair ma problemy i... więcej pasażerów

Bloomberg
Odwołane loty, ucieczka pilotów i urzędnicy sprawdzajšcy czy Ryanair przestrzega prawa nie przeszkadzajš przewoŸnikowi zwiększać liczby pasażerów.

Problemy niskokosztowego przewoŸnika zwišzane z brakiem pilotów raczej nie skończš się szybko. Choć Ryanair nie odwołuje już lotów tak masowo, jak dotychczas, to jednak ewidentnie wcišż nie ma porozumienia między liniš, a pilotami. Ci ostatni się organizować, próbujšc założyć ogólnofirmowy zwišzek zawodowy, niezależnie od tego, że Michael O'Leary, właœciciel i prezes Ryanair uparcie odmawia uznania jakichkolwiek zwišzków zawodowych. Ryanair preferuje indywidualne porozumienia z pracownikami lub z komitetami pracowników reprezentujšcymi konkretne bazy. Z listu, jaki kršży pomiędzy pracownikami linii, a do którego dotarł „The Guardian" przebija wojenny ton.

- Obalenie zastanego stanu rzeczy będzie wymagać siły woli i poœwięcenia od każdego z pilotów. Jest też możliwe, że nim będzie lepiej, najpierw będzie jeszcze gorzej, gdyż managment będzie nas zwalczał na wszystkie możliwe sposoby. Straty sš nieuniknione – stwierdzajš przedstawiciele pilotów.

Według przedstawicieli pilotów Ryanair zaproponował lepsze warunki pracownikom z czterech baz - Dublina, Berlina, Frankfurtu i Stansted. Żaden z komitetów reprezentujšcych pilotów w tych bazach nie zgodził się jeszcze (lub nie odrzucił) warunków firmy.

Pomimo konfrontacyjnego, wojennego tonu wewnętrznego pisma, piloci ostrzegajš się też nawzajem przed zbyt ostrym podejœciem. Koordynatorzy prób stworzenia jednolitej organizacji pracowniczej w Ryanair, ostrzegajš swoich kolegów przed nadużywaniem taktyki skoordynowanych chorobowych czy strajku włoskiego (w przypadku pilotów irlandzkiego przewoŸnika polega on np. na odmowie przyjœcia do pracy wczeœniej niż o czasie wyznaczonym kontraktem). Celem koordynatorów wyraŸnie jest stworzenie jednolitej reprezentacji pilotów, która mogłaby efektywnie negocjować z zarzšdem.

Tymczasem problemy problemami, ale okazuje się, że wrzesień był dla Ryanair dobrym miesišcem. PrzewoŸnik przewiózł w zeszłym miesišcu 11,8 miliona pasażerów (pomimo kasowania połšczeń), czyli 10 procent więcej niż we wrzeœniu 2016 roku. Był to też trzeci miesišc z rzędu, gdy samoloty Ryanair były zapełnione œrednio w 97 procentach.

Jak widać, pasażerom nie przeszkadza to, jak traktowani sš pracownicy linii. Ważne, by sam bilet był tani.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL