Organizacja lotów w razie twardego Brexitu

Europejskie lotniska zaapelowały do władz UE i W.Brytanii o przygotowanie planu wsparcia dot. organizacji lotów, gdyby nie doszło do uzgodnienia nowych stosunków przed Brexitem i wskazały, że należy unikać powrotu do starych umów o prawach latania

Aktualizacja: 22.03.2017 17:11 Publikacja: 22.03.2017 16:59

Organizacja lotów w razie twardego Brexitu

Foto: Bloomberg

Linei lotnicze w Unii maja prawo latania do i z dowolnego kraju w bloku , nawet w obrębie innych krajów członkowskich dzięki jednolitemu rynkowi lotniczemu utworzonemu w latach 90.

Brytyjskie referendum o wyjściu Unii oznacza, że kraj ten musi renegocjować ten dostęp, natomiast wykluczenie przez szefów UE umów sektorowych poruszyło sektor lotnictwa, bo on musi zaplanować rozkłady lotów ze znacznym wyprzedzeniem i nie może polegać wyłącznie na przepisach WTO jak inne sektory.

ACI Europe, zrzeszenie reprezentujące europejskie lotniska stwierdziło, że jest zaniepokojone brakiem planu wsparcia albo tymczasowego, gdyby Londyn i Bruksela nie uzgodniły nowych stosunków w ciągu 2 lat przewidzianych w unijnym traktacie.

Premier Theresa May stwierdziła, że lepiej nie mieć żadnej umowy z Unia niż mieć złą umowę, ale w przypadku lotnictwa to oznaczałoby w najgorszym razie niepewność i uziemienie samolotów.

- Jako odpowiedzialne firmy nie możemy na tym etapie wykluczyć skrajnego scenariusza dla Brexitu i lotnictwa - oświadczył dyrektor generalny ACi Europe, Olivier Jankovec. - To oznacza, że należy pilnie stworzyć odpowiednie rozwiązania kompleksowe na wypadek, gdyby W.Brytania wyszła z Unii bez porozumienia co do przyszłych stosunków z tym blokiem.

Linie lotnicze zaapelowały kilka dni temu do władz w Londynie o udzielenie wyjaśnień ws. rozwiązań w lataniu po Brexicie, bo planowanie rozkładów na lato 2019 - gdy W.Brytania ma wyjść z Unii - zacznie się za rok.

Brak porozumienia o prawach latania między EU i W.Brytania po upływie okresu 2 lat przeznaczonego na negocjowanie może oznaczać, że przewoźnicy będą musieli korzystać ze starszych, bardziej restrykcyjnych postanowień dwustronnych miedzy Zjednoczonym Królestwem i 27 krajami Unii - stwierdziło ACI Europe.

- Wolelibyśmy nie wracać do tych dwustronnych umów, ale uzyskać pewnego rodzaju przejściowe porozumienie, aby zostało zagwarantowane to, co mamy dziś. Ale słyszymy, że jeśli nie będzie porozumienia, to nie będzie również przejściowego porozumienia - powiedział Jankovec dziennikarzom w Londynie.

Linei lotnicze w Unii maja prawo latania do i z dowolnego kraju w bloku , nawet w obrębie innych krajów członkowskich dzięki jednolitemu rynkowi lotniczemu utworzonemu w latach 90.

Brytyjskie referendum o wyjściu Unii oznacza, że kraj ten musi renegocjować ten dostęp, natomiast wykluczenie przez szefów UE umów sektorowych poruszyło sektor lotnictwa, bo on musi zaplanować rozkłady lotów ze znacznym wyprzedzeniem i nie może polegać wyłącznie na przepisach WTO jak inne sektory.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie