Transakcja szacowana na 1,2 mld dolarów w pierwszym etapie pozwoli największej w Azji taniej linii lotniczej zmniejszyć dług, zwrócić pieniądze udziałowcom i da jej środki na rozwój własnej działalności. AirAsia uzyska z tej sprzedaży ok.902 mln dolarów. Po ogłoszeniu tego akcje AirAsia zyskały w Kuala Lumpur rekordowe 5 proc.
Sprzedaż działalności leasingowej jest częścią restrukturyzacji AirAsia, polegającej na zbyciu udziałów w firmach i przebudowie linii stowarzyszonych z nią od czasu, gdy 3 lata temu zaczęto sprawdzać jej finanse, bo rosły długi linii partnerskich. W pierwszym etapie AirAsia sprzeda za 1,2 mld dolarów 84 samoloty i 14 silników firmom Fly Leasing, Incline B Aviation Ltd Partnership i Nomura Babcock and Brown.
- Inwestorów od dawna niepokoiło, że przychody AirAsia zbytl zależą od dochodów z leasingu samolotów. Ponadto ogromne zamówienie samolotów przez AirAsia wymagałoby znaczącego finansowania, a inwestorzy obawiają się ryzyka rosnącego nacisku finansowego - wyjaśniła prezes firmy badawczej transportu Crucial Perspective, Corrine Png. - Proponowana cesja w tej formie nie tylko zmniejszy te niepokoje, ale także przyczyni się do zwiększenia wartości AirAsia dla udziałowców - dodała.
AirAsia wynajmie następnie od firm związanych z BBAM sprzedane samoloty, oszczędzając na stałych kosztach. Fly i Incline zamierzają też kupić 48 samolotów przewidzianych do dostawy, mają ponadto opcję kupna dalszych 50 zamówionych.
- Obecna sprzedaż wynika z naszej strategii pozbywania się niestrategicznych aktywów i firm, co pomyślnie realizowaliśmy w ostatnich 6 miesiącach, zaczynając od ośrodka szkoleniowego, firmy obsługi naziemnej, a teraz naszej firmy leasingowej - oświadczył prezes AirAsia, Tony Fernandes.